responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 13  صفحه : 120

نتیجه چنین تمدنى اشاعه فحشاء میان مردان وزنان شده وحتى تا داخل خانه ها در میان مردان صاحب زن وزنان صاحب شوهر وحتى نسبت به محارم سرایت نموده وشاید دیگر کسى دیده نشود که از آثار شوم این تمدن ، سالم مانده باشد، بلکه به سرعت اکثریت را با خود همراه کرده است ، ویکى از آثار شومش این است که صفات کریمه اى که هر انسان طبیعى ، متصف بدان است وآن را براى خود مى پسندد وهمه آنها از قبیل عفت وغیرت وحیاء آدمى را به سنت ازدواج سوق مى دهد، رفته رفته ضعیف گشته است ، تا آنجا که بعضى از فضائل مسخره شده است ، واگر نقل پاره اى از کارهاى زشت خودش شنیع و زشت نبود، واگر بحث ما قرآنى وتفسیر نبود آمارى را که پاره اى از جراید منتشر کرده اند اینجا نقل مى کردیم تا مدعاى ما ثابت گردد، که آثار شوم این تمدن تا چند درصد افراد بشر را آلوده کرده است .
واما شریعتهاى آسمانى بطورى که قرآن کریم بدان اشاره مى کند وتفسیر آیات آن در سوره انعام آیه 151 تا آیه 153 گذشت ، همه از عمل زشت زنا به شدیدترین وجه نهى مى کرده اند، در میان یهود قدغن بوده ، از انجیل ها هم برمى آید که در بین نصارى نیز حرام بوده است ، در اسلام هم مورد نهى قرار گرفته وجزء گناهان کبیره شمرده شده است ، والبته حرمتش در محارم چون مادر ودختر وخواهر وعمه وخاله شدیدتر است ، وهمچنین در صورت احصان یعنى در مورد مردى که زن داشته وزنى که شوهر داشته باشد حرمتش بیشتر است ودر غیر صورت احصان حدود سبک ترى دارد مثلااگر بار اول باشد صد تازیانه است و در نوبت سوم وچهارم یعنى اگر دویا سه بار حد خدائى بر اوجارى شده باشد وباز هم مرتکب شود حدش اعدام است ، واما در صورت محصنه بودن در همان نوبت اول باید سنگسار شود.
ودر آیه مورد بحث ، به حکمت حرمت آن اشاره نموده ودر ضمن نهى از آن ، فرموده ((به زنا نزدیک نشوید که آن فاحشه وراه بدى است (( اولا آن را فاحشه خوانده ، ودر ثانى به راه بد توصیفش کرده که مراد از آن - وخدا داناتر است - سبیل بقاء است ، همچنانکه از آیه ((ائنّکم لتاتون الرّجال وتقطعون السّبیل (( نیز برمى آید که مقصود از راه همان راه بقاء نسل است ، ومعنایش این است که آیا شما در آمیختن با زنان را که راه بقاى نسل مى باشد ونظام جامعه خانوادگى را که محکم ترین وسیله است براى بقاى مجتمع مدنى به وجود مى آورد از هم مى گسلید؟.


نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 13  صفحه : 120
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست