نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 60
ميان او و آنان، هيچ
حاجب و مانعى وجود نداشته باشد، و اين تفاوت كه ميان دنيا و آخرت است، كه در دنيا
از خدا محجوب هستند و در آخرت ظاهر، نسبت به خود بندگان است كه در دنيا گمان
مىكردند، بين آنها و خدا مانعى وجود داشته و آنها غايب از خدا، و خدا غايب از
آنها است، و چون قيامت مىشود مىفهمند كه در اشتباه بودهاند و در دنيا هم براى
خدا ظاهر بودند، و اما نسبت به خداى تعالى اين تفاوت در كار نيست، و براى او هيچ
مخلوقى در پرده نيست، نه در دنيا و نه در آخرت، هم چنان كه خودش فرمود:(إِنَّ اللَّهَ لا يَخْفى عَلَيْهِ
شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي السَّماءِ)[1].
ممكن هم است
جمله مورد بحث، كنايه باشد از اينكه آن روز بندگان براى حساب اعمال، خالص
مىگردند، و مشيت الهى تعلق گرفته بر انقطاع اعمال و آغاز جزاى موعود هم چنان كه
فرمود:(سَنَفْرُغُ لَكُمْ أَيُّهَ الثَّقَلانِ)[2].
(
فَقالَ الضُّعَفاءُ لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا) ...(مِنْ
شَيْءٍ )- اين قسمت، تخاصم و بگومگوى كفار را در روز قيامت نقل مىكند (البته
بنا بر آنچه از سياق بر مىآيد)، و مقصود از ضعفاء آنهايى هستند كه از
بزرگان كفار تقليد و اطاعت مىكنند، و مقصود از مستكبرين همان اولياء
و بزرگان كفرند، كه دسته اول، آنها را پيروى مىكردند، و قدرت ظاهرى، وادارشان
كرد، از ايمان به خدا و آياتش استنكاف ورزند.
و معناى آيه
اين است كه: ضعفاء كه كارشان تقليد بود، به مستكبرين خود مىگويند: ما در دنيا
پيرو و مطيع شما بوديم بدون اين كه از شما مطالبه دليل بكنيم، هر چه مىگفتيد،
مىكرديم، حالا آيا امروز مىتوانيد فايدهاى به حال ما داشته باشيد، و مقدارى از
اين عذاب خداى را از ما دفع نماييد؟! بنا بر اين معنا، لفظ من در
جمله(مِنْ عَذابِ اللَّهِ) بيانيه، و در
جمله من شىء زائده و براى تاكيد خواهد بود هم چنان كه در جمله
ما جاءني من احد نيز من زيادى است و معنا نمىدهد، ليكن
نيامدن احدى را تاكيد مىكند، در آيه مورد بحث، هر چند سياق كلام مانند مثال
بالا سياق نفى نبوده بلكه سياق استفهام است ليكن نفى و استفهام در اين قضيه نزديك
به يكديگرند و حرف من زائده، مفاد جمله را تاكيد مىكند.
[1] همانا هيچ چيز بر خداوند پنهان نيست، نه در آسمان و نه در
زمين. سوره آل عمران، آيه 5.
[2] بزودى اى جن و انس، يكسره بكار شما مىپردازيم. سوره الرحمن،
آيه 31.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 60