نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 535
(سَبِيلِهِ وَ
هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ ) وجه
تقييد مذكور را روشن كند، و معنا چنين شود: خداى سبحان داناتر است به حال كسانى كه
از دين حق گمراه گشتند هم چنان كه او داناتر است به حال راه يافتگان، پس او
مىداند تنها چيزى كه در اين راه مفيد است همانا حكمت و موعظه و جدال است، اما نه
هر موعظه و جدال، بلكه مراد موعظه حسنه و جدال احسن است.
اعتبار صحيح
هم اين معنا را تاييد مىكند، براى اينكه راه خداى تعالى اعتقاد حق و عمل حق است و
پر واضح است كه دعوت به حق بوسيله موعظه، مثلا از كسى كه خودش به حق عمل نمىكند و
به آنچه موعظه مىكند، متعظ نمىشود هر چند به زبان دعوت به حق است ولى عملا دعوت
به خلاف حق است، همچنين دعوت به حق بوسيله مجادله با مسلمات كاذب خصم، هر چند
اظهار حق است، و ليكن چنين مجادلهاى احياء باطل نيز هست و يا مىتوانى بالاتر از
اين بگويى، و آن اين است كه چنين مجادلهاى احياء حق است با كشتن حقى ديگر، مگر
اينكه منظور از چنين مجادلهاى صرف مناقضه باشد نه احياء حق.
از اينجا
روشن مىشود كه حسن موعظه از جهت حسن اثر آن در احياء حق مورد نظر است، و حسن اثر
وقتى است كه واعظ خودش به آنچه وعظ مىكند متعظ باشد، و از آن گذشته در وعظ خود آن
قدر حسن خلق نشان دهد كه كلامش در قلب شنونده مورد قبول بيفتد، قلب با مشاهده آن
خلق و خوى، رقت يابد و پوست بدنش جمع شود و گوشش آن را گرفته و چشم در برابرش خاضع
شود.
و اگر از راه
جدال دعوت مىكند بايد كه از هر سخنى كه خصم را بر رد دعوتش تهييج مىكند و او را
به عناد و لجبازى واداشته بر غضبش مىاندازد بپرهيزد و مقدمات كاذب را هر چند كه
خصم راستش بپندارد بكار نبندد مگر همانطور كه گفتيم جنبه مناقضه داشته باشد، و نيز
بايد از بى عفتى در كلام و از سوء تعبير اجتناب كند و به خصم خود و مقدسات او
توهين ننمايد و فحش و ناسزا نگويد و از هر نادانى ديگرى بپرهيزد چون اگر غير اين
كند درست است كه حق را احياء كرده اما همانطور كه فهميديد با احياء باطل و كشتن
حقى ديگر احياء كرده است، و جدال، از موعظه بيشتر احتياج به حسن دارد، و بهمين جهت
خداوند موعظه را مقيد كرده به حسن ولى جدال را مقيد نمود به احسن (بهتر).
اين را هم
بگوييم كه ترتيب در حكمت و موعظه و جدال ترتيب به حسب افراد است، يعنى از آنجايى
كه تمامى مصاديق و افراد حكمت خوب است لذا اول آن را آورد
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 535