نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 430
سريع دارد، خواه از
اقارب انسان باشد و يا بيگانه، ولى مفسرين آن را به اسباط (نوهها) و مانند آن
تفسير كردهاند، چون خدمت اسباط صادقانهتر است- تا آنجا كه مىگويد- اصمعى گفته:
اصل (حفد) پايى را بدون توقف در جاى پاى ديگر نهادن است.[1]
و در مجمع البيان گفته: حفدة در اصل به معناى سرعت در عمل است- تا آنجا كه
مىگويد- و از همين باب است كه به اعوان نيز حفدة مىگويند، چون در اطاعت انسان
سريعند[2].
و مراد از
حفدة در آيه مورد بحث همان اعوان و خدمتكاران از فرزندان است، چون حفدة را مقيد
كرد به متولد از همسران و فرمود:(وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ
أَزْواجِكُمْ بَنِينَ وَ حَفَدَةً) و به همين جهت بعضى[3]
بنين و حفدة را به فرزندان خردسال و بزرگسال تفسير كردهاند. و بعضى[4] ديگر بنين را به فرزند بلا فصل و
حفدة را به فرزندان با فاصله يعنى نوه تفسير كردهاند.
[ذكر نعمت
داشتن فرزندان و نوادگان]
و معناى آيه
اين است كه: خداوند براى شما از همسرانتان فرزندان و ياورانى قرار داد كه به خدمت
آنان در حوائجتان استعانت بكنيد، و با دست آنان مكاره و ناملايمات را از خود دور
سازيد و ارزاق طيب كه عبارت است از هر متاع دلپسندى كه روزيتان كرد، مانند آب و
انواع ميوهها كه عمل خود شما در پيدايش آنها دخالت نداشته، و مانند طعامها و
لباسها و امثال آن كه سعى و عمل خود شما در پيدايش آنها مؤثر بوده است، و
كلمه من در جمله(مِنَ الطَّيِّباتِ) براى تبعيض
است كه وجهش هم روشن است.
آن گاه
مشركين را توبيخ نموده مىفرمايد:(أَ فَبِالْباطِلِ) كه همان
اصنام و اوثان و اعتقاد به استناد دختران به خدا و پسران به خودشان و نيز احكامى
كه پيشوايان ضلالت برايشان تشريع كردهاند (يُؤْمِنُونَ وَ
بِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ يَكْفُرُونَ)- ايمان مىآورند، و به نعمت خدا كفران
مىورزند و مقصود از نعمت همان است كه همسرانى از جنس خود بشر براى ايشان
درست كرد، و فرزندان و نوههايى از همسران پديد آورد چون اين از بزرگترين و
آشكارترين نعمتها است، زيرا اساسى، تكوينى است كه ساختمان مجتمع بشرى بر آن بنا
مىشود، و اگر آن نبود مجتمعى تشكيل نمىيافت، و اين تعاون و همكارى كه ميان افراد
هست پديد