نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 374
(وَ ما
أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجالًا) در مقام بيان اين معنا است كه رسولان خدا مردانى از جنس بشر
عادى بودند، و هيچ عنايتى به اين جهت ندارد كه در اول بعثت به حد بلوغ رسيده باشند
يا نه، تنها غرض افاده اين است كه نوح و ابراهيم و موسى و عيسى و يحيى- كه همه
رسولان خدا بودند- رجالى از جنس بشر بودند كه به ايشان وحى مىشد، نه اينكه اشخاصى
بوده باشند مجهز به قدرت قاهره غيبى و اراده الهى تكوينى.
قريب به
معناى آيه مورد بحث آيه(ما أَرْسَلْنا قَبْلَكَ إِلَّا رِجالًا نُوحِي
إِلَيْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ وَ ما
جَعَلْناهُمْ جَسَداً لا يَأْكُلُونَ الطَّعامَ وَ ما كانُوا خالِدِينَ)[1] است.
و ظاهر
جمله (فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ) اين
است كه خطاب به رسول خدا 6 و قومش باشد، هر چند كه خطاب در جملات قبل تنها به
رسول خدا 6 بود، و ليكن در آنها نيز معنى متوجه همه بود، پس در اين جمله خطاب را
هم عمومى گرفت تا هر كس راه خود را شناخته و پيروى كند، و آنان كه از حقيقت دعوت
نبوى خبر ندارند مانند مشركين، به اهل علم مراجعه نموده از ايشان بپرسند، و اما آن
كس كه اين معنا را مىداند مانند خود رسول خدا 6 و گروندگان به وى كه ديگر غنى و
بى نياز از سؤال هستند.
بعضى[2] گفتهاند: خطاب در آيه فقط متوجه
به مشركين است، زيرا آنان بودند كه منكر دعوت نبوى بودند، و همانها بايد به اهل
علم مراجعه نموده بپرسند، و ليكن لازمه اين حرف اين است كه بدون هيچ نكتهاى در
آيه التفات از فرد به جمع بكار رفته باشد، (و خدا داناتر است).
[معنا و
موارد استعمال كلمه: ذكر ]
كلمه
ذكر به معناى حفظ معناى چيزى و يا استحضار آن است و به هر چيزى كه آدمى
بوسيله آن حفظ شود و يا مستحضر گردد ذكر گفته مىشود.
راغب در
مفردات گفته است: ذكر، يك مرتبه گفته مىشود و از آن، آن هيئت و وضع درونى اراده
مىشود كه براى انسان ممكن مىشود بوسيله آن، مطالب و آموختههايش را حفظ كند، و
ذكر به اين معنى مرادف با كلمه حفظ است با اين تفاوت كه حفظ را به
اعتبار نگهدارى آن محفوظ، بكار مىبرند، و ذكر را به اعتبار اينكه محفوظ و
[1] هيچ پيغمبرى قبل از تو نفرستاديم مگر آنكه مردانى بودند كه
به ايشان وحى مىشد پس از اهل علم بپرسيد اگر نمىدانيد و ما آنان را جسدى كه غذا
نخورند و افراد جاودان قرار نداديم. سوره انبياء، آيه 8.
[2] مجمع البيان، ج 6، ص 362 به نقل از ابن عباس و مجاهد.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 374