و معناى آيه
چنين مىشود: متقين كسانى هستند كه ملائكه آنان را قبض روح مىكنند، در حالى كه از
خبث ظلم- شرك و معاصى- عاريند، و به ايشان مىگويند سلام عليكم- كه تامين قولى
آنان است به ايشان- به بهشت وارد شويد به پاداش آنچه مىكرديد، و با اين سخن ايشان
را بسوى بهشت راهنمايى مىكنند.
پس اين آيه
همانطور كه ملاحظه مىفرماييد متقين را به پاكى و تخلص از آلودگى به ظلم توصيف
نموده، و به ايشان وعده امنيت و راهنمايى بسوى بهشت مىدهد، پس در نتيجه برگشت
معنايش به اين آيه است كه مىفرمايد:(الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ
يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ
مُهْتَدُونَ)[1].
بعضى[2] از مفسرين گفتهاند: مراد از طيب،
در آيه شريفه پاكى از پليدى شرك است. بعضى[3]
ديگر به پاكى گفتار و كردار تفسيرش كردهاند. ولى اكثر مفسرين[4]
بر آنند كه به طهارت از آلودگى گناهان تفسيرش كنند، و تو خواننده عزيز با دقت در
آنچه گذرانديم مىفهمى كه هيچ يك از اين تفسيرها خالى از مسامحه و سهلانگارى
نيست.
در اينجا به
داستان مستكبرين از مشركين برگشته پارهاى از اقوال و افعالشان را ذكر نموده و
وضعشان را با طاغيان از امتهاى گذشته و مال امر آنان مقايسه مىكند.
(هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلائِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ أَمْرُ
رَبِّكَ)- سياق آيه و مخصوصا داستان عذابى كه در آيه بعدى آن است ظهور در اين
دارد كه آيه در مقام تهديد است، و بنا بر اين، مراد از آمدن ملائكه ،
نازل شدن آنان براى عذاب استيصال و خانمان برانداز است، و خلاصه در مقام بيان
مطلبى است كه امثال آيه
[1] كسانى كه ايمان آوردند و ايمان خود راى مشوب به ظلم نكردند،
چنان كسانى داراى امنيت و راه يافتگانند. سوره انعام، آيه 82.
[2] تفسير روح المعانى، ج 14، ص 133، به نقل از ابو معاذ.
[3] تفسير روح المعانى، ج 14، ص 133، به نقل از مجاهد.
[4] تفسير مجمع البيان، ج 6، ص 358 و تفسير كشاف، ج 2، ص 603 و
تفسير امام فخر رازى، ج 20، ص 25.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 12 صفحه : 345