نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 483
ضلالت دائر مدار
مشيتى گزاف و نامنظم است، لذا براى اينكه چنين توهمى پيش نيايد نفرمود:
يهدى
اليه من يشاء- هدايت مىكند بسوى خود كسى را كه بخواهد ، بلكه فرمود: (يَهْدِي
إِلَيْهِ مَنْ أَنابَ)- هدايت مىكند بسوى خود هر كه را كه بسوى او بازگشت
نمايد ، و روشن ساخت كه استناد قضيه به مشيت پروردگار خود بر اساس سنتى است
كه دائما جريان داشته، و بر طبق نظام متقنى است كه هرگز خلل نمىپذيرد. آرى، خداى
تعالى هدايت كسى را مىخواهد كه خود او بسوى خدا بازگشت بكند، و مشيتش بر ضلالت
كسى تعلق مىگيرد كه از خداى روىگردان باشد و بسوى او بازگشت نكند.
پس كسى كه
متصف به صفت انابه و رجوع بحق باشد و افكار و عقايدش مغلول به غلهاى اهواء نباشد،
خداوند او را با اين دعوت حقه (قرآن) هدايت مىفرمايد، و كسى كه افكار و عقايدش
آزاد از قيد اهواء نباشد گمراه مىشود هر چند آيات مستقيم و روشن باشد، و از آيات
منتفع نمىگردد هر چند كه معجزه هم باشد، آرى: (وَ ما تُغْنِي
الْآياتُ وَ النُّذُرُ عَنْ قَوْمٍ لا يُؤْمِنُونَ) .
از همين جا
بدست مىآيد كه جمله(إِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ ...) در
تقدير: ان اللَّه يضل بمشيته من لم ينب اليه و يهدى اليه بمشيته من اناب
اليه است، يعنى خداوند به مشيتش گمراه مىكند كسى را كه به سوى او رجوع
نكند، و به مشيتش هدايت مىكند كسى را كه بسوى او بازگشت نمايد.
و نيز اين
معنا روشن مىگردد كه ضمير در اليه در جمله(يَهْدِي
إِلَيْهِ) به خداى تعالى برمىگردد. و اينكه بعضى[1]
گفتهاند به قرآن برمىگردد صحيح نيست. و همچنين اينكه عدهاى[2] ديگر گفتهاند برسول خدا 6
برمىگردد بىوجه است.
اطمينان به
معناى سكون و آرامش است، و اطمينان به چيزى به اين است كه آدمى با آن دلگرم و خاطر
جمع شود.
و از ظاهر
سياق برمىآيد كه صدر آيه بيان ذيل آيه قبل است، يعنى بيان جمله من
اناب ، و مىفهماند انابه همان ايمان و اطمينان قلب است با ذكر خدا، البته
اين از ناحيه عبد است كه او را آماده و مستعد مىسازد براى اينكه مشمول عنايت و
عطيه الهى گردد، هم چنان كه فسق و اعراض از حق در طرف ضلالت، خود زمينه را آماده
براى اضلال خدايى مىكند، و لذا
[1] ( 1 و 2) تفسير روح المعانى، ج 13، ص 148، ط بيروت.
[2] ( 1 و 2) تفسير روح المعانى، ج 13، ص 148، ط بيروت.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 483