و ظاهر اين
دو آيه اين است كه نفوس در موقع خواب، از بدنها گرفته مىشوند و ديگر ارتباطى با
حواس ظاهرى بدن ندارند، به نوعى به عالم ربوبى رجوع كرده و منتقل مىشوند كه
بىشباهت به مرگ نيست.
خداى تعالى
در كلام خود به هر سه قسم رؤياى مذكور اشاره كرده و از قسم اول، رؤياى ابراهيم و
رؤياى مادر موسى و پارهاى از رؤياهاى رسول خدا 6 را آورده، و به قسم دوم هم در
جمله(أَضْغاثُ أَحْلامٍ) اشاره كرد، كه چنين
رؤياهايى هم هست، و از قسم سوم، رؤياى يوسف و رؤياهاى دو رفيق زندانى او و رؤياى
پادشاه مصر را كه هر سه در سوره يوسف آمده برشمرده است.
[1] او كسى است كه شما را در شب مىگيرد. سوره انعام، آيه 60.
[2] خدا است كه در موقع مرگ، ارواح را مىگيرد و آن را كه
هنوز مرگش نرسيده در حال خواب روحش را قبض مىكند، سپس آن را كه حكم به مرگش كرده
جانش را نگاه مىدارد و آن را كه نكرده به بدنش مىفرستد . سوره زمر، آيه 42.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 11 صفحه : 372