نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 572
آيه مورد بحث كه
مىفرمايد:(وَ ما أَمْرُ
فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ)، محاذى
و مقابل گفتار فرعون است كه سوره مؤمن آن را حكايت كرد كه ادعا مىكرد من شما را
به راه رشد هدايت مىكنم، و آيه مورد بحث مىخواهد اين ادعا را باطل و فرعون را در
اين ادعا تكذيب كند و كلمه رشيد بر وزن فعيل صفت مشبهه از رشد است و
رشد خلاف غى و گمراهى است، يعنى: امر فرعون داراى رشد نيست تا بتواند به سوى حق
هدايت كند بلكه داراى غى و جهالت است، ولى بعضى[1]
از مفسرين گفتهاند: رشيد در اينجا به معناى مرشد است.
و در اين
جمله يعنى جمله(وَ ما أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ) اسم ظاهر در
جاى ضمير به كار رفته چون مىتوانست بفرمايد: فاتبعوا امر فرعون و ما امره
برشيد و شايد فايده تكرار كلمه فرعون براى آن معنايى بوده كه خود اين كلمه
داشته چون هر كسى از اين كلمه معناى تفرعن و طغيان را مىفهمد و در نتيجه از همين
كلمه مىفهمد كه صاحب اين اسم نمىتواند داراى امرى رشيد باشد و معلوم است كه اين
استفاده به هيچ وجه در ضمير راجع به اين كلمه نيست.
(يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ وَ بِئْسَ
الْوِرْدُ الْمَوْرُودُ) يعنى فرعون در روز قيامت پيشاپيش قوم خود
مىآيد زيرا در دنيا او را پيروى كردند و در نتيجه او به عنوان امامى از ائمه
ضلالت، پيشوايشان شده بود، در جاى ديگر قرآن (نيز) سخن از اين پيشوايان ضلالت آمده
و فرموده:(وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى
النَّارِ).[2] جمله(فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ) به دليل اينكه حرف فاء بر سر آن
آمده تفريع و نتيجه گيرى از جمله قبل است و معناى مجموع دو جمله اين است كه: فرعون
در قيامت پيشاپيش پيروان خود آمده و در نتيجه همه آنان را به لب آتش برده است. و
اگر مطلب آينده را به لفظ ماضى تعبير كرده، براى اين است كه يقينى بودن وقوع آن را
افاده كند و بفهماند كه آمدن قيامت و پيشوا شدن فرعون براى قومش و رفتنشان در آتش
آن قدر حتمى و يقينى است كه گويا واقع شده و شنونده آن را انجام شده حساب مىكند.
و چه بسا
بعضى[3] گفتهاند
كه: جمله مورد بحث تفريع بر جمله(فَاتَّبَعُوا أَمْرَ
فِرْعَوْنَ) مىباشد و در اين صورت معناى آن چنين مىشود كه: اتبعوا امر
فرعون فاوردهم الاتباع النار- مردم (آن زمان) امر فرعون را پيروى كردند و همين
پيروى كردن، آنان
[1] تفسير فخر رازى، ج 18، ص 53، مجمع البيان، ج 5، ص 190، ط
ايران.
[2] ما آن قوم را پيشوايانى كرديم كه خلق را بسوى آتش دعوت
مىكنند. سوره قصص، آيه 41