نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 283
معصيتى كه ديگران به
تحريك آنان مرتكب شدند، خداى تعالى همين معنا را در جاى ديگر خاطر نشان كرده،
مىفرمايد:(لِيَحْمِلُوا
أَوْزارَهُمْ كامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذِينَ
يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ)[1]، و نيز مىفرمايد:(وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ)[2].
[توضيحى در
باره اينكه كفار آيات خدا را نمىبينند و انذارها و تبشيرها را نمىشنوند]
(ما كانُوا يَسْتَطِيعُونَ السَّمْعَ وَ ما كانُوا يُبْصِرُونَ)- اين جمله
در مقام تعليل است، و به همين جهت به فصل، يعنى بدون واو عاطفه آمده، مىفرمايد:
اگر اينها كافر شدند و خداى را نافرمانى كردند براى اين نبود كه اراده خود را بر
اراده خدا غلبه دادند و براى اين نيز نبود كه آنان به راستى غير از خدا اوليايى
داشتند و به كمك آن اولياء، خدا را شكست دادند، بلكه براى اين بود كه آنان
نمىتوانستند انذارها و بشارتهايى كه از ناحيه خداى تعالى شدند بشنوند، و يا بعث و
زجرى كه از آن ناحيه مىشدند با گوش دل درك كنند، و نيز نمىتوانستند آيات خدا را
ببينند تا به آن ايمان بياورند. آرى، وضع آنان آن طور بوده كه خداى تعالى در اين
آيه بيان كرده:(لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ
لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ
بَلْ هُمْ أَضَلُّ)[3]، و نيز در
توصيف وضع آنان فرمود:(نُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَ أَبْصارَهُمْ كَما
لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ)[4]. و نيز
فرموده:(خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِمْ وَ
عَلى أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ)[5]، و آيات
بسيارى ديگر كه دلالت مىكنند بر اينكه خداى تعالى عقل و چشم و گوش را از آنان سلب
كرده. چيزى كه هست از خود آنان حكايت كرده كه در قيامت مىگويند:(لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ
فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ)[6]، از اين جهت
اعتراف كردند كه نشنيدن و تعقل نكردن را گناه خود شمردند، و در اينجا اين سؤال پيش
مىآيد كه چگونه گناه
[1] تا در روز قيامت هم وزرهاى گناهان خود را بطور كامل به دوش
بگيرند، و هم پارهاى از وزرهاى كسانى كه آنها را بدون علم و مدرك گمراه
كردند. سوره نحل، آيه 25
[2] ما، هم اعمال خود آنان را مىنويسيم و هم آثارى كه بعد از
مردنشان بر اعمالشان مترتب مىشود. سوره يس، آيه 12
[3] آنها دلهايى دارند كه با آنها نمىفهمند و ديدگانى دارند كه
با آنها نمىبينند و گوشهايى دارند كه با آنها نمىشنوند، آنان چون چهارپايان و
بلكه گمراهترند. سوره اعراف، آيه 179
[4] ما دلها و ديدگان آنان را زير و رو كرديم همانطور كه در بار
اول ايمان نياوردند. سوره انعام، آيه 110
[5] خدا بر دلها و گوشهايشان مهر زده و بر چشمانشان پرده
افكنده. سوره بقره، آيه 7
[6] اگر ما مىتوانستيم بشنويم و يا تعقل كنيم امروز در زمره اهل
آتش نبوديم، با همين گفته به گناه خود اعتراف كردند. سوره ملك، آيه 10 و
11
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 283