نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 266
و لذا آن را توجيه
كردهاند به اينكه تعبير به عماء كنايه است از غيب ذات كه ديدگان از ديدنش ناتوان
و عقول از دركش حيرانند.
و در همان
كتاب است كه احمد، بخارى، ترمذى، نسايى و ابو الشيخ در كتاب العظمة و
ابن مردويه و بيهقى در كتاب الاسماء و الصفات همگى از عمران بن حصين
روايت كردهاند كه گفت: اهل يمن به رسول خدا 6 عرضه داشتند: يا رسول اللَّه! بما
خبر بده از اول اين امر كه چگونه بوده است؟ فرمود: خداى تعالى قبل از هر چيز بود،
و در آن هنگام عرش او بر آب بود، و در لوح محفوظ ذكر همه چيز را نوشت و آن گاه
آسمانها و زمين را خلق كرد. (در اين هنگام شخصى) ندا در داد كه: اى پسر حصين ماده
شترت رفت، من (رسول خدا 6 و مردم يمن را ترك گفته) به دنبال شترم روانه شدم ديدم
حيوان به طمع آب سرابهايى را كه در بيابان از دور مىبيند تعقيب مىكند، و خلى
متاسف شدم و دلم مىخواست از شترم چشمپوشى كرده خود را به حضور رسول خدا 6
برسانم.[1] مؤلف:
عدهاى از رجال حديث اين روايت را از بريده نقل كردهاند، و در آخر روايت آنان
آمده كه بريده گفت: سپس شخصى نزدم آمد و گفت: ماده شترت فرار كرد، من از محضر رسول
خدا 6 بيرون آمدم، ولى برق سراب نگذاشت ببينم شتر در كدام طرف بيابان است، و
خيلى دلم مىخواست از آن صرف نظر كنم. و اينكه يك جريان به دو نفر نسبت داده شده
خود دليل بر سستى و بى اعتبارى اين دو حديث است.[2]
[روايتى در
مورد(لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا) و بيان
مراد از نيكوكارتر بودن]
و باز در
همان كتاب در ذيل جمله(لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ
عَمَلًا) آمده كه داوود بن محبر (مركب ساز) در كتاب العقل و ابن
جرير و ابن ابى حاتم و حاكم در التاريخ و ابن مردويه از ابن عمر روايت
كردهاند كه گفت: وقتى رسول خدا 6 آيه(لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ
أَحْسَنُ عَمَلًا) را تلاوت كرد، پرسيدم: يا رسول اللَّه! معناى اين جمله
چيست؟ فرمود: معنايش اين است كه خدا مىخواهد شما را بيازمايد و معلوم كند عقل
كدامتان بهتر است. آن گاه فرمود: و عقل آن كسى از شما بهتر است كه از همه شما
بيشتر از گناه و محارم الهى پرهيز كند و به طاعت خدا داناتر- و در نسخهاى ديگر
عاملتر- باشد.[3] و در كافى
با ذكر سند از سفيان بن عيينه از امام صادق (ع) روايت كرده كه