نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 164
فرعون ايمان آوردند
مادرانشان از بنى اسرائيل و پدرانشان از نژاد قبطى بودند، و ذريه نامبرده راه
مادران را پيش گرفته به موسى ايمان آوردند. بعضى[1]
ديگر گفتهاند: ذريه بعضى از اولادهاى همان قبطيان بودند. و بعضى[2] ديگر گفتهاند: منظور از اين ذريه
همسر فرعون و مؤمن آل فرعون است كه داستانشان را قرآن هم آورده، و نيز كنيز و زنى
آرايشگر بودند كه در خدمت همسر فرعون بودند.
بعضى[3] ديگر از مفسرين گفتهاند: ضمير
مذكور به موسى (ع) برمىگردد، و منظور از ذريهاى از قوم موسى جماعتى
از بنى اسرائيل است كه سحر آموخته بودند و در زمره ساحران در آن صحنه شركت داشتند
و از هواداران فرعون بودند و با ديدن معجزه موسى به وى ايمان آوردند. بعضى[4] ديگر گفتهاند: منظور از ذريه، همه
بنى اسرائيل است كه ششصد هزار نفر بودند، و اگر آنان را- با اينكه جمعيتى بسيار
بودند- ذريه ناميده براى اينست كه به ضعف آنان اشاره كند. و بعضى[5] ديگر گفتهاند: منظور از ذريه،
دودمان اسرائيل است، آنهايى كه موسى به سويشان مبعوث شده بود و در طول زمان هلاك
شدند. ليكن وجوه و اقوالى كه نقل شد وجوه ضعيفى است، چون در اين آيات و ساير آياتى
كه به اين داستان اشاره دارد، هيچ دليلى لفظ بر اين وجوه وجود ندارد.
[مراد
از (ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ) كه به موسى
(ع) ايمان آوردند و اقوال مفسرين در اين باره]
و آنچه از
سياق و زمينه گفتار برمىآيد و آيه شريفه نيز ظهور در آن دارد اينست كه ضمير به
موسى برگردد، و منظور از جمله(ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ) بعضى از
افراد ضعيف و طبقه ناتوان بنى اسرائيل است، و اما بزرگان و اشراف و توانگران بنى
اسرائيل ايمان نياوردند. اعتبار عقلى هم مؤيد اين ظهور است، چون ما مىدانيم كه
همگى بنى اسرائيل اسير و در تحت استعمار و استثمار فراعنه و محكوم به حكم آنان
بودند، و معمولا عادت در امثال اين موارد بر اين جارى است كه (طبقه ضعيف سر از
اطاعت حاكم برداشته پيرو پيامبرش مىگردد و) طبقه اشراف و توانگران به هر وسيلهاى
كه شده مقام اجتماعى و حيثيت خانوادگى خود را حفظ مىكنند.
آرى، تا بوده
چنين بوده كه در چنين مواقعى طبقه اشراف سعى مىكنند به هر وسيلهاى به درگاه
جباران تقرب بجويند، و آن دستگاه را با دادن مال و تظاهر به خدمتگزارى و وانمود
كردن به اينكه خيرخواه دستگاهند و با دورى كردن از هر عملى كه خوشايند دستگاه نيست
رضايت دستگاه را به دست آورند. اقوياى بنى اسرائيل نيز از اين روش مستثناء نبودند
و نمىتوانستند
[1] ( 1 و 2 و 3 و 4) مجمع البيان، ج 3، جزء 11، ص 83.
[2] ( 1 و 2 و 3 و 4) مجمع البيان، ج 3، جزء 11، ص 83.
[3] ( 1 و 2 و 3 و 4) مجمع البيان، ج 3، جزء 11، ص 83.
[4] ( 1 و 2 و 3 و 4) مجمع البيان، ج 3، جزء 11، ص 83.