نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 162
كل نظام را فاسد سازد
و كل اسباب و حقايق عالم را بر طبق مسير آن يك عمل فاسد به جريان اندازد.
و چون چنين
چيزى ممكن نيست، قهرا ساير اسباب عالم با همه قوا و وسايل مؤثرش با آن عمل فاسد
معارضه مىكند، اگر توانست آن را به سيره صالح بر مىگرداند، و گرنه بطور قطع آن را
باطل و فانى و از صفحه وجود محو مىسازد.
و اين حقيقت
لازمهاى دارد و آن اينست كه سحر و هر باطل ديگرى در عالم وجود دوام نمىيابد، و
خداى تعالى در مواردى از كلام مجيدش به اين لازمه تصريح نموده و جنبه منفى آن را
امضاء فرموده، از آن جمله مىفرمايد:(وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ
الظَّالِمِينَ)[1]، و نيز
فرموده:
(وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ)[2]، و نيز
فرموده:(إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ
كَذَّابٌ)[3]، و از همين
آيات است آيه مورد بحث كه مىفرمايد:(إِنَّ اللَّهَ لا يُصْلِحُ عَمَلَ
الْمُفْسِدِينَ).
و همين لازمه
را در جانب اثباتش امضاء نموده، در آيه بعد از آيه مورد بحث مىفرمايد:
(وَ يُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ) بعد از آنكه
خداى تعالى از آن حقيقتى كه قبلا گفته شد از جانب منفيش پردهبردارى كرد و فرمود
كه خداى تعالى عمل مفسدان را اصلاح نمىكند، اينك در اين آيه از جانب اثباتش نيز
پرده برداشته مىفرمايد: خداى تعالى با كلماتش حق را به كرسى مىنشاند، و در آيه و
سورهاى ديگر بين نفى و اثبات جمع نموده و از هر دو جنبه پردهبردارى كرده
مىفرمايد(لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَ يُبْطِلَ الْباطِلَ وَ لَوْ كَرِهَ
الْمُجْرِمُونَ)[4].
از همين جا
است كه يك احتمال به نظر قوى مىشود و آن اينست كه منظور از كلمات در
آيه شريفه اقسام قضاها و فرامين الهى باشد كه در شؤون همه موجودات عالم به حق و بر
طبق حق جارى است. آرى، قضاى الهى ممضى و سنتش جريان يافته بر اينكه در نظام عالم
بين حق و باطل اصطكاك و برخورد برقرار كند و باطل را بدون درنگ فانى و اثرش را محو
[1] و خدا مردم ستمكار را هدايت نمىكند. سوره بقره: آيه
258، آل عمران: آيه 86، توبه:
آيه 19 و 109، صف آيه 7، و سوره جمعه، آيه 5.
[2] و خدا مردم فاسق را هدايت نمىكند. سوره منافقون، آيه
6
[3] خداى تعالى كسى را كه اسرافگر و دروغپرداز باشد هدايت
نمىكند. سوره مؤمن، آيه 28 .
[4] تا خداى تعالى حق را محقق و باطل را نابود كند، هر چند كه
مجرمين كراهت داشته باشند.
سوره انفال، آيه 8
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 162