نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 10 صفحه : 146
رشته رسالت و نبوت
قطع شد و بعد از من ديگر نه رسولى خواهد آمد و نه كسى به مقام نبوت خواهد رسيد، و
ليكن مبشراتى خواهد بود. اصحاب پرسيدند: يا رسول اللَّه! مبشرات چيست؟
فرمود:
رؤياهايى كه مسلمان مىبيند كه خود جزئى از اجزاى نبوت است.[1]
مؤلف: در معناى اين حديث احاديثى ديگر از ابى قتادة و عايشه از رسول خدا 6 نقل
شده است.
[چند روايت
در باره رؤيا و اقسام آن]
و در همان
كتاب آمده كه ابن ابى شيبه، مسلم، ترمذى، ابو داوود و ابن ماجه از ابى هريره روايت
كردهاند كه گفت: رسول خدا 6 فرمود: وقتى آن زمان نزديك شود، به هيچ وجه رؤياى
مؤمن دروغ نمىشود، و در بين مؤمنين آن كسى رؤيايش صادقتر است كه خودش راستگوتر
باشد، و رؤياى مسلم يك جزء از چهل و شش جزء از نبوت است، و همه رؤياها سه گونه
هستند: يكى رؤياى صالحه كه بشارتى است از ناحيه خداى تعالى، دوم رؤياهاى اندوهآور
و سوم رؤياهايى است كه در حقيقت سخنانى است كه آدمى در عالم رؤيا با نفس خود گفته
...[2].
و در همان
كتاب است كه ابن ابى شيبه از عوف بن مالك اشجعى روايت كرده كه گفت: رسول خدا 6
فرمود: رؤيا سه گونه است: 1- رؤيايى كه شيطان آن را صحنه سازى مىكند تا بنى آدم
اندوهناك گردند. 2- رؤيايى كه در حقيقت يادآورى و مجسم شدن گفتگوهايى است كه آدمى
در بيدارى با دل خود دارد. 3- رؤيايى كه خود جزئى است از چهل و شش جزء نبوت.[3] مؤلف: اما اينكه رؤيا بنا به گفته
اين دو روايت سه قسم باشد، مطلبى است كه در معناى آن، روايات ديگرى از طرق اهل سنت
و نيز از طرق ائمه اهل بيت (ع) نقل شده، و ما- ان شاء اللَّه تعالى- در تفسير سوره
يوسف توضيح آن را خواهيم داد.
و اما در اين
زمينه كه رؤياى صالحه، جزئى از چهل و شش جزء نبوت است روايات بسيارى
از طرق اهل سنت وارد شده كه جمعى از صحابه مانند ابى هريره، عبادة بن صامت، ابى
سعيد خدرى و ابى رزين آنها را روايت كردهاند. انس، ابو قتاده و عايشه نيز آنها را
از آن جناب نقل كردهاند ولى در نقل اين سه نفر همانطور كه قبلا گذشت عدد چهل و شش
نيامده.