responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 8  صفحه : 265

مسائلى است که باید مسلمین به آن توجه داشته باشند و مع‌الاسف غفلت از این مسائل هست، غفلت از این مسائل شده است. اجتماعات مى‌شود و از اجتماعات نتیجه گرفته نمى شود. مجتمع شوند مسلمین در مکه مکرمه و در مواقف لکن مثل اینکه از هم جدا هستند و غریبه هستند. اجتماعات مى‌شود در بلاد، نمازهاى جمعه، نماز عید لکن افراد مثل اینکه با هم وحدت کلمه ندارند. اسلام دعوت کرده است مردم را به این اجتماعات براى مقصدهاى بزرگ، مقصدهاى عالى دارد اسلام در این اجتماعات.

نظرى بر مسائل مطروحه در سوره مبارکه جمعه‌

در روز جمعه که اجتماعات مى‌شود، دو سوره انتخاب شده است و امام را دعوت کرده‌اند که آن دو سوره را بخواند، در رکعت اول سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقین. در سوره جمعه راجع به بعثت رسول اکرم و سر بعثت رسول اکرم ذکر مى‌فرماید که پیغمبر اکرم مبعوث شده‌اند از براى اینکه: ویزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه بعثت براى این است که مردم را تزکیه کنند. مقدم بر تعلیم حکمت و تعلیم کتاب، تزکیه را ذکر فرموده است که آیات را بر آنها بخواند تا آنکه آنها تزکیه بشوند و تعلیم بکند کتاب را بر آنها و حکمت را بر آنها عرضه بدارد و تعلیم کند آنها را. در سوره جمعه سر بعثت رسول اکرم را ذکر مى‌فرماید. سر بعثت رسول اکرم تزکیه امت است و تعلیم و تربیت امت، آن هم تعلیم، تمام قشرهاى تعلیم که کتاب و حکمت تمام قشرهاى تعلیمات را واجد است. بعد از آنکه تعلیم و تربیت را ذکر کرده است، ذکر علماء سوء را فرماید، آنهایى که علم را آموخته‌اند لکن عمل به آن علم نمى کنند و با بدترین وجه از آنها اسم برده است: مثل الذین حملو التوریه ثم لم یحملوها کمثل الحمار یحمل اسفارا مثل آنها که عالم شده‌اند لکن علم در آنها اثر خودش را نگذاشته است مثل الاغى مى‌ماند که بارش کتاب باشد. وقتى که علم در انسان تأثیر نکند و انسان را انسان نکند این حمل کتاب، چه درها باشد و چه در پشت باشد مثل اینها، مثل آن اشخاص است، مثل حیوانى هست، مثل الاغى هست که کتاب به دوش او باشد. همانطور که کتاب براى آن حیوان هیچ فایده ندارد، این علمى که دنبالش تعهد نباشد، دنبالش عمل نباشد، دنبالش رشد فکرى نباشد، دنبالش هدایت مردم نباشد، این نظیر همان است که به دوشش کتاب باشد بلکه به دوش یک حیوان و یک الاغ کتاب باشد. در اینجا این را ذکر مى‌فرماید براى تذکر به مردم به اینکه عالم سوء را از عالم غیر سوء تمیز بدهند و براى تذکر به عالم که تکلیف خودش را بفهمد. البته نکاتى دیگر هم در سوره اول هست که من دیگر وقت این کار را ندارم.

شناخت چهره منافقین از طریق عملکرد رسواى آنان‌

در سوره دوم منافقین ذکر فرماید و کیفیت منافقین را که اینها پیش تو اظهار دیانت مى‌کنند، اظهار اسلام مى‌کنند لکن دروغ مى‌گویند، اینها مسلم نیستند، اینها منافق هستند و منافقین را هم به بدترین وجه ذکر مى‌فرماید که مردم آنها را بشناسند. ما قبلاً تذکرات دادیم براى اینکه منافقین را از



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 8  صفحه : 265
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست