responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 7  صفحه : 92

اسم آزادى قانون شکنى بکند. آزادى این نیست که شما بایستید در کوچه به هر کس رد مى‌شود یک مثلاً ناسزائى بگوئید خداى نخواسته یا با چوب بزنید او را من آزادم آزادى این نیست که قلم را بردارید و هر چه دلتان مى‌خواهد بنویسید ولو بر ضد اسلام باشد ولو بر ضد قانون باشد.

نعمت آزادى، امتحانى الهى است

الان این آزادى را خداى تبارک و تعالى که به ما عنایت کرده است، ما را براى این آزادى امتحان مى‌کند. یک وقت نمى‌توانستید هیچ کارى بکنید، حالا خدا به شما این عنایت را فرموده است که آنهائى که جلو آزادى شما را گرفته بودند، آنها را از این مملکت اخراج کرد، حالا که اخراج کرد و آزادى به شما عنایت فرمود، شما را با این آزادى امتحان مى‌کند. نعمت‌هاى خدا امتحان است براى بندگان خدا. ببینیم که آیا نعمتى که خدا به ما عنایت کرده است، این نعمت راکفران مى‌کنیم یا شکر این نعمت را مى‌کنیم. کفران این است که آزادى را ما وسیله کارهاى زشت قرار بدهیم من آزادم، هر کارى مى‌خواهم مى‌کنم ولو، شکر نعمت این است که که این آزادى را صرف بکنیم در آنچه که خداى تبارک و تعالى امر فرموده است. این آزادى که خدا به ما عنایت فرموده است و یک هدیه الهى است، اگر چنانچه شما خیانت به این آزادى واین هدیه خدا بکنید، ممکن است خداى تبارک و تعالى هدیه خودش را پس بگیرد از ما و ما باز برگردیم، به آن حالى که سابق بودیم. باید همه ما توجه به این معنا داشته باشیم که از این آزادى سوء استفاده نکینم. گرانفروشى یکى از سوء استفاده‌هاست که کسى بگوید من آزادم، حالا هر چه دلش مى‌خواهد به این مستمندها اجحاف بکند و قیمت‌ها را بالا ببرد و بازار را به وضع طاغوتى درست کند. اجحاف در معاملات، بى‌انصافى در معاملات یک امرى نیست که عقل انسان بپذیرد و خداى تبارک و تعالى راضى باشد به این معنا. باید بازارها را یک بازارهاى اسلامى بکنید.

در جمهورى اسلامى همه چیز باید اسلامى باشد

جمهورى اسلامى همه چیزش باید اسلامى باشد، اداراتش، باید اسلامى باشد، تحول لازم دارد. حالا باز نیست. دادگسترى باید اسلامى باشد، قضات، باید قضاتى که اسلام تعیین کرده است باشند. تا حالا نشده است این. فرهنگ باید یک فرهنگ اسلامى و از این فرهنگ وابسته و استعمارى بیرون بیاید، و حالا نشده است باز. الان بازار که در دست بازارهاى به ظاهر متدین است، به اسم اینکه حالا دیگر کسى نیست که به ما فشار بیاورد و بگوید نرخ کذا، نباید اجحاف بکند. با حاکم وقت است که جلوگیرى کند و ما ممکن است اجازه بدهیم جلوگیرى کنند از یک اجحافاتى که مى‌شود در بازار. ما آزادیم هروئین بفروشیم، آزادیم تریاک بفروشیم، آزادیم قمار خانه باز کنیم، آزادیم شرابخانه باز کنیم، شراب فروشى باز کنیم همچو آزادى نیست، این آزادى‌ها یک آزادى‌هاى غربى است که اینطور چیزها را مى‌آورد. آزادیى که در اسلام است، در حدود قوانین اسلام است. آن چیزى



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 7  صفحه : 92
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست