responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 7  صفحه : 226

برایتان فایده دارد، گاهى ضرر دارد، گاهى علم غرور مى‌آورد، گاهى علم انسان را پرت مى‌کند از صراط مستقیم. اینهائى که دین‌ساز بودند، اکثراً اهل علم بودند. اینهائى که دعوت بر خلاف واقع کردند، اکثراً از اهل علم هستند، چون علم قرائت به اسم رب نبوده است، انحراف داشته است از اول، این راه انحرافى هر چه پیش رفت، بیشتر انحراف حاصل مى‌شود، دورتر مى‌شود از انسانیت. چه بسا یک نفر آدم فیلسوف اعظم است به حسب نظر مردم، فقیه اکرم است به حسب نظر مردم، همه چیز مى‌داند، انبار معلومات است لکن چون قرائت به اسم رب نبوده است از صراط مستقیم دور شده است و از همه دورتر. هر چه انبار زیادتر و زرش زیادتر، هر انبار بزرگتر و زر و ظلماتش بیشتر، ظلمات، بعضها فوق بعض گاهى علم ظلمت است، نور نیست. آن علمى که شروع بشود به اسم رب، نور هدایت دارد این علمى که براى این است که یاد بگیرد، آن خوبش این است که مى‌خواهد یاد بگیرد و الا مى‌خواهم مسند بگیرم، مى‌خواهم امام جماعت بشوم، مى‌خواهم اهل منبر بشوم، مى‌خواهم مقبول عامه باشم، مقبول مردم باشم، انحراف است، اینها انحرافات است و همه دقیق. صراط مستقیم، به حسب وصفى که شده است باریکتر از موست بسیار دقیق است. چه بسا انسان یک عمر در ریا بوده و خودش نفهمیده، یک عمر هر عملى کرده ریا بوده است و نفهمیده خودش ریاست، اینقدر دقیق است که خود آدم هم نمى‌فهمد، موازین دارد برایش، آنهائى که اهل عمل هستند موازین تعیین نکردند که ما بفهمیم که چه هستیم و خودمان را تشخیص بدهیم. در علم انبیاء که علم انسان‌سازى است موازین دارد اینها.

اسلام را به این زودى نمى‌شود شناخت، اسلام را با دو تا جنگ نمى‌شود، اسلام جنگ نیست، جنگ به اسلام مربوطى نیست. مکتب اسلام، اینکه حالا به آن گفته مى‌شود مکتب، این یک چیزى است که مقدمه‌اى براى آن مکتبى است که اسلام دارد، آن مکتب را من و تو نمى‌شناسیم، چنانچه انسان را ما نمى‌شناسیم، اینکه مى‌شناسیم همین موجود طبیعى است، این انسان نیست، از علق مى‌آید یک قدرى بالاتر، یک قدرى بالاتر، تا مى‌شود حیوان. این حیوانیش خیلى طولانى است، این مقام حیوانیت خیلى طولانى است و انسان ممکن است تا آخر عمرش در همین حیوانیت متوقف شده باشد. تا قرائت به اسم رب نباشد فایده ندارد، همه چیز باید به اسم رب باشد.

با اسم خدا و با محبت و رحمت به اصلاح انحرافات بپردازید

شما حالا آقایان از قرارى که گفتند بنا دارید که تشریف ببرید در قراء و قصبات و شهرها براى ترویج، براى هدایت، توجه داشته باشید اگر قدمى بر خلاف موازین، بر خلاف رضاى خدا بردارید یک جرمى است که به این زودى نمى‌توانید جبران کنید. شمائى که به اسم هدایت بین مردم مى‌روید غیر عامه مردم است وضعتان، غیر وضع عامه مردم است. شمائى که براى هدایت مى‌روید شما رسول از طرف اسلام هستید، رسول رسول خدا هستید. باید بفهمید که در این رسالت چه باید بکنید، این کارهائى که بنا دارید بکنید آیا به اسم رب است؟ آیا از اول که شروع مى‌کنید به اینکه هدایت کنید مردم را، اسلام را معرفى کنید بر مردم، ولو همین قدر که مى‌دانید، آیا این به اسم رب است؟از اسم خدا



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 7  صفحه : 226
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست