responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 22  صفحه : 349

مى‌فرماید: فلما ذاقا الشجره گویى ذوقى و طمعى بیشتر نبوده با این وصف چون از مثل ابوالبشر بوده آن پیامدها را داشته. حال باید وضع خود را بنگریم که به تحقیق به همه شاخه‌ها و برگ‌ها و ریشه‌هاى شجره پیوند خوردیم.

دخترم! آفات زیاد بر سر راه است. هر عضو ظاهر و باطن ماآفت‌ها دارد که هر یک حجابى است که اگر از آنها نگذریم به اول قدم سلوک الى‌الله نرسیدیم. من که خود مبتلا هستم و جسم و جانم ملعبه شیطان است به بعض آفات این عضو کوچک و این زبان سرخ که سرسبز را به باد دهد و آن گاه که ملعبه شیطان است و آلت دست او جان و روح و فواد را تباه کند اشاره مى‌کنم. از این دشمن بزرگ انسانیت و معنویت غافل مشو. گاهى که در جلسات انس با دوستان هستى خطاهاى بزرگ این عضو کوچک را آن قدر که مى‌توانى شمارش کن و ببین با یک ساعت عمر تو که باید صرف جلب رضاى دوست شود چه مى‌کند و چه مصیبت‌ها به بار مى‌آورد که یکى از آنها غیبت برادران و خواهران است. ببین با آبروى چه اشخاصى بازى مى‌کنى و چه اسرارى را از مسلمانان روى دایره مى‌ریزى و چه حیثیاتى را خدشه‌دار مى‌کنى و چه شخصیت‌هایى را مى‌شکنى. آن گاه این جلسه شیطانى را مقیاس بگیر و ملاحظه کن در یک سال در همین امر پیش پا افتاده چه کردى و در پنجاه شصت سال دیگر چه خواهى کرد و چه مصیبت‌ها براى خود به بار خواهى آورد. در عین حال آن را کوچک مى‌شمارى و این کوچک شمردن از حیله‌هاى ابلیس است که خداوند به لطف خود ما را همگى از آن مصون دارد.

دخترم! نگاهى کوتاه به آنچه درباره غیبت و آزار مومنین و عیب‌جویى و کشف سرآنان و تهمت آنان وارد شده دل‌هایى را که مهر شیطان بر آنها نخورده مى‌لرزاند و زندگى را بر انسان تلخ مى‌کند. اینک براى علاقه‌اى که به تو و احمد دارم توصیه مى‌کنم از آفات شیطانى خصوصاً آفت‌هاى بسیار زبان خوددارى کنید و همت به نگهدارى آن کنید. البته در آغاز قدرى مشکل است لکن با عزم و اراده و تفکر در پیامدهاى آن آسان مى‌شود. از تعبیر بسیار تعییر کننده قرآن کریم عبرت بگیر که مى‌فرماید: و لا یغتب بعضکم بعضاً ایحب احدکم ان یاکل لحم اخیه میتا . شاید اخبار از صورت برزخیه عمل مى‌دهد و شاید حدیثى که از حضرت سیدالموحدین منقول است در موعظه‌هاى بسیارى که نوف البکالى فرموده است اشاره به همین امر باشد به حسب یک احتمال. در آن حدیث است که نوف طلب موعظه کرد از مولا و ایشان فرمودند: اجتنب الغیبه فانها ادام کلاب النار ثم قال یا نوف کذب من زعم انه ولد من حلال و هو یاکل لحوم الناس بالغیبه . و از رسول خدا - صلى الله علیه و آله و سلم - نقل شده که فرمود: و هل یکب الناس فى النار یوم القیامه الا حصائد السنتهم . از این حدیث و حدیث‌هایى که کم نیست استفاده مى‌شود که جهنم صورت باطنى اعمال ماست.

بارالها! ما را و این خانمان را و خانواده‌هاى مربوط به ما را از آفات شیطانى نجات مرحمت فرما و ما را از کسانى که آزار مسلمانان به زبان و عمل خود نموده‌اند قرار مده.

این چند صفحه را به تقاضاى فاطى نوشتم و من خود اعتراف مى‌کنم که خود نتوانستم از مکاید شیطان بگریزم. امید است فاطى که نعمت جوانى را دارد این توفیق را پیدا کند.



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 22  صفحه : 349
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست