responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 16  صفحه : 19

مساله‌اى است بسیار مهم لکن معلوم شد که منافعش بیشتر از ضررهایش بود. آن انسجامى که در اثر جنگ، بین قشرها پیدا شد و آن معناى روحانى و معنوى‌اى که در خود سربازان عزیز از ارتش و ژاندارمرى و سپاه پاسداران به نمایش گذاشته شد و آن روح تعاونى که در همه ملت از زن و مرد در سرتاسر کشور تحقق پیدا کرد، به دنیا فهماند که این مساله‌اى که در ایران است با همه مسائل جداست. اینجا از باب اینکه اصل نهضت را خود ملت کرد و به ثمر رساندنش هم به دست خود ملت شد، چیزهائى که برضد این نهضت و برضد این انقلاب است، باز به دست خود ملت از سر راه برداشته مى‌شود و انشاءالله این هم به زودى حل خواهد شد.

مساله گرانى و مساله احتکار و اینها هم کراراً گفته شده است به اینکه اینهائى که گرانفروشى مى‌کنند، اینهائى که احتکار مى‌کنند، اینها انصاف داشته باشند که این ملتى که با خون خودش و با زحمت خودش شما را به از آن اختناق بیرون آورد و مساله آن ناامنى به صورت قانونى را از بین برد، هیچ انصاف نیست که شما با این ملت و این - با این مستضعفین اینطور کنید. مى‌دانید که گرانى و احتکار تلخى‌اش به ذائقه مستضعفین و عامه مردم محروم است، مشکل براى اینهاست و الا آنهایى که بالانشین‌اند و از طبقات مستکبر هستند و بالانشین، آنها برایشان این امور خیلى مطرح نیست، هم ذخیره‌ها دارند و هم اموال زیاد، هر قیمتى هم باشد مى‌توانند تهیه کنند، این مستضعفین هستند که بار این زحمت به دوش آنهاست و بار انقلاب هم به دوش قوى محترم آنها بود و هست و امیدواریم که این مساله هم حل بشود، با انصاف فروشندگان و ثروتمندان و با توجه اولیاء امور. این مسائل داخلى یک مسائلى است که ولو به دراز مدت حل مى‌شود. بحمدالله جهاد سازندگى به طورى که آقا خواندند و ریز این فعالیت‌ها را دادند، بسیار انسان را دلخوش مى‌کند و امیدوارم که فعالیت بیشتر از این بشود و به روستاها، به مستضعفین، به محرومینى که در طول تاریخ محروم بودند، به اینها بیشتر رسیدگى بشود و مى‌شود. و من تشکر مى‌کنم از اینهمه زحمت‌ها و امیدوارم که از این به بعد هم آقاى نورى که در این جرگه وارد شده‌اند، با هدایت‌هائى که مى‌کنند و زحمت‌هائى که مى‌کشند و با زحمت‌هاى سایر برادرهاى محترم مشکل هم هر چه باشد، انشاءالله حل بشود. مشکل‌هاى داخلى ما یک قسم مشکلات هست که به دست خودمان باید حل بشود و همه ملت باید در این باب کوشش کنند، آنهائى که کار مى‌توانند بکنند کار بکنند، زراعت مى‌توانند بکنند زراعت بکنند و این مشکل را، مشکل اقتصادى را با دست خود ملت انشاءالله حل بشود و ملت ما به خودکفائى انشاءالله برسد.

دانشگاه را باید با جدیت باز کنند و به طور حتمى اسلامى‌اش کنند

مشکل دانشگاه هم حل شده است و مى‌شود. من از بعضى روزنامه‌ها گله باید بکنم که گاهى در تیترهایشان یک مطلبى که از یک راه مى‌خواهد برود، منحرفش مى‌کنند به راه دیگر. ما مى‌گوئیم دانشگاه‌ها باید باز بشود و در خلال باز شدن زحمت کشیده بشود از جناح خود دانشگاهى‌ها و از جناح



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 16  صفحه : 19
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست