responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 14  صفحه : 251

تاریخ: 11/3/60

بیانات امام خمینى در جمع اقشار مختلف مردم تبریز

انگیزه بعثت، نزول قرآن و تلاوت آیات الهى براى مردم است‌

بسم الله الرحمن الرحیم‌

سالروز بعثت رسول اکرم را به تمام مسلمین و به ملت رزمنده ایران و به شما اهالى محترم تبریز تبریک عرض مى‌کنم و از خداوند تعالى توفیق تبعیت از این وجود مقدس را براى همگان خواستارم. ما باید راجع به بعثت و آنچه که انگیزه بعثت است و آنچه که نتیجه بعثت است و آنچه که تکلیف ما براى بعثت است چند کلمه‌اى عرض بکنم.

غایت بعثت همان است که خداى تبارک و تعالى در سوره جمعه فرموده است: هوالذى بعث فى الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفى ضلال مبین غایت بعثت اینهائى است که در این آیه شریفه ذکر مى‌فرماید. مى‌فرماید که: خداى تبارک و تعالى آن خدائى است که مبعوث کرده‌است در بین شما از خود شما یک رسولى یک فرستاده‌اى و این فرستاده این چند امر را از طرف خدا باید انجام بدهد یتلوا علیهم آیاته آیات خدا را بر مردم قرائت کند. قرآن آیات الهى است. و انگیزه بعثت، آوردن این کتاب بزرگ است و تلاوت کردن این کتاب بزرگ و آیه عظیم الهى است. گرچه همه عالم آیات حق تعالى هستند لکن قرآن کریم فشرده از تمام خلقت و تمام چیزهائى که در بعثت باید انجام بگیرد، قرآن کریم یک سفره‌اى است که خداى تبارک و تعالى به وسیله پیغمبر اکرم در بین بشر گسترده است که تمام بشر از آن هر یک به مقدار استعداد خودش استفاده کند.

این کتاب و این سفره گسترده در شرق و غرب و از زمان وحى تا قیامت کتابى است که تمام بشر، عامى، عالم، فیلسوف، عارف، فقیه، همه از او استفاده مى‌کنند یعنى کتابى است که در عین حال که نازل شده است از مرحله غیب به مرحله شهود و گسترده شده است پیش ما جمعیتى که در عالم طبیعت هستیم، در عین حالى که متنزل شده است از آن مقام و رسیده است به جائى که استفاده ما بتوانیم از او بکنیم در عین حال مسائلى در او هست که همه مردم عامى و عارف و عالم و غیر عالم از او استفاده مى‌کنند و مسائلى در او هست که مختص به علماى بزرگ است، فلاسفه بزرگ است، عرفاى بزرگ است و انبیا و اولیا است. بعض مسائل او را غیر از اولیاء خداى تبارک و تعالى کسى نمى‌تواند ادراک کند مگر با تفسیرى که از آنان وارد مى‌شود، به مقدار استعدادى که در بشر هست مورد استفاده



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 14  صفحه : 251
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست