responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 13  صفحه : 217

عادى بود همچو مرعوب مى‌شد که در حبس یک کلمه‌اى که بر خلاف مثلاً" دولت یا آن کسى که در آنجا هست بزنند،امکان نداشت برایشان) مرحوم حاج آقا روح الله گفتند که من از این رئیس ارتش که در آنجا بود خواهش کردم که من را ببرد خدمت مرحوم آقاى کاشانى، قبول کرد و ما را بردند پیش ایشان. آن رئیس، آنجا بود و من هم بودم و آقاى کاشانى. آن شخص شروع کرد صحبت کردن و رو کرد به آقاى کاشانى که آقا شما چرا خودتان را (قریب به این معانى) به زحمت انداختید؟ آخر شما چرا در سیاست دخالت مى‌کنید؟ سیاست‌شان شما نیست، چرا شما دخالت مى کنید؟ از این حرف‌ها شروع کرد گفتن. آقاى کاشانى فرمودند: خیلى خرى، شما نمى‌دانید که این کلمه در آنوقت مساوى با قتل بود، ایشان گفتند: تو خیلى خرى، اگر من دخالت در سیاست نکنم کى دخالت بکند؟ یک قصه هم من خودم دارم. وقتى که ما در حبس بودیم و بنا بود که حالا دیگر از حبس بیرون بیائیم و برویم قیطریه و در حصر باشیم آن رئیس امنیت آن وقت در آنجا حاضر بود که ما بنابود از آن مجلس برویم، ما را بردند پیش او، او ضمن صحبت‌هایش گفت که آقا سیاست عبارت از دروغگویى است، عبارت از خدعه است، عبارت از فریب است، عبارت از پدر سوختگى است، این را بگذارید براى ما من به او گفتم این سیاست مال شماست. البته بعدش آمد دروغى گفت که بنا مى‌گذاشتند که در سیاست دخالت نکنند و ما هم جوابش را دادیم. مسأله این است. البته سیاست به آن معنایى که اینها مى‌گویند که دروغگوئى، با دروغگوئى، چپاول مردم و با حیله و تزویر و سایر چیزها، تسلط بر اموال و نفوس مردم، این سیاست هیچ ربطى به سیاست اسلامى ندارد، این سیاست شیطانى است و اما سیاست به معناى اینکه جامعه را راه ببرد و هدایت کند به آنجائى که صلاح جامعه و صلاح افراد هست، این در روایات ما براى نبى اکرم با لفظ سیاست ثابت شده است و در دعاى، در زیارت جامعه ظاهراً هست که ساسه العباد هم هست، در آن روایت هم هست که پیغمبر اکرم مبعوث شد که سیاست امت را متکفل باشد.

سیاست که عبارت است از هدایت جامعه، مختص انبیاست‌

باید عرض کنم که سیاست براى روحانیون و براى انبیا و براى اولیاى خدا حقى است، لکن سیاستى که آنها دارند، دامنه‌اش با سیاستى که اینها دارند فرق دارد. ما اگر فرض کنیم که یک فردى هم پیدا بشود که سیاست صحیح اجرا کند، نه به آن معناى شیطانى فاسدش، یک حکومتى، یک رئیس جمهورى، یک دولتى سیاست صحیح را هم اجرا کند و به خیر و صلاح ملت باشد، این سیاست یک بعد از سیاستى است که براى انبیا بوده است و براى اولیا و حالا براى علماى اسلام. انسان یک بعد ندارد، جامعه هم یک بعد ندارد، انسان فقط یک حیوانى نیست که خوردن و خوراک همه شوون او باشد. سیاست شیطانى و سیاست‌هاى صحیح اگر هم باشد امت را در یک بعد هدایت مى‌کند و راه مى‌برد و آن بعد حیوانى است بعد اجتماع مادى است و این سیاست یک جزء ناقصى از سیاستى است که در اسلام براى انبیا و براى اولیا ثابت است، آنها مى‌خواهند ملت را، ملت‌ها را، اجتماع را، افراد را هدایت کنند، راه ببرند در همه مصالحى که از براى انسان متصور است، از براى جامعه متصور است،



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 13  صفحه : 217
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست