responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 11  صفحه : 176

دکترها، از مهندسین، از محصلین، از بازرگانان، از همه قسم‌ها، کارگرها، همه آمدند، اینها غیر از آنهائى هستند که آن عادت را دارند. البته در این نهضت آن چیز مهمى که باز اسلام دریافت، این بود که جوان‌هاى بسیارى از آن مراکز کشیده شدند به میدان، رها کردند آنها را. همین دیروز پریروز بود یک کسى گفت که این خیابان کجا و کجا که یک مراکزى بود براى یک مسائلى، الان هیچ در آن نیست.

تبدیل خوف ملت به قدرت، از کارهاى خدا بود

این نهضت براى اینکه اسلامى بود و براى خدا بود، خداى تبارک و تعالى کمک کرد در همه مراحلش، کمک کرد در مراحل ابتدائى راجع به شکست دشمنتان، این تأیید خدا بود والا ماها که اسلحه نداشتیم و اسلحه را بلد هم نبودیم چطور باید مثلاً چى کرد، لکن یک تفنگ هم داشتیم مى‌توانستیم که تفنگ بیندازیم، ما تعلیمات نظامى نداشتیم، آنهائى که تعلیمات نظامى داشتند، خوب، ابتدائاً با آنها بودند. ملت ما تعلیمات نظامى و بى‌ساز و برگ، با قدرت ایمان به میدان رفت و در مرحله اول آنها را شکست داد و این نبود جز تأیید خداى تبارک و تعالى و قدرت اسلام.

یعنى آن تحولى که در ملت پیدا شد که از حال خوف برگشت به حال قدرت، از حال ضعف برگشت به حال قدرت، این تحول، تحول الهى بود، دست بشر امکان ندارد برایش که بتواند در یک ملتى اینطور تحول ایجاد کند، هیچ امکان ندارد. اگر کسى بخواهد پاى خودش حساب کند، آدم جاهلى است یا آدم خودخواهى است. این قدرت، قدرت خدا بود که از بچه کوچک تا پیرمرد و جوان‌ها، همه، زن‌ها و مردها، همه با یک قدرتى، با یک قوه‌اى ریختند در خیابان‌ها و با دست خالى دشمن را به همه جهازى که داشت از صحنه بیرون کردند و باز این قدرت الهى بود که آنها را بک رعبى در دلشان افکند که نتوانستند حتى آن سلاح‌هائى که دارند به کار بیندازند و باز قدرت الهى بود که وقتى شماها به میدان رفتید، فوج فوج سربازها به شما متصل شدند. اینهائى که باید تحت فرمان آنها باشند نبردند فرمان آنها را، متصل شدند به شماها. این یک تحول روحى بوده براى ملت ما که فوق پیشبرد ما و فوق این پیروزى است که در او پیدا شده، یعنى غلبه کرد هر انسانى بر آن حالات نفسانیه‌اى که داشت که خوف داشت، احتمال اینکه بشود مثلاً ما یک همچو قدرتى را از بین ببریم، اول نمى‌داد، بعد یکدفعه خدا خواست و متحول شد به یک موجودى که مصمم و فریاد اینکه باید دیگر این جرثومه فساد نباشد، و یک تحول دیگرى که امیدوارى براى انسان مى‌آورد، این حس تعاون که پیدا شده است در ملت.

بوجود آمدن حس تعاون در ملت از معجزات خداست‌

شما را یک قدرت غیبى وادار کرده است که بروید مشغول بشوید به این کارهائى که براى ملتتان فایده دارد. یک قدرت غیبى، ملائکه الله، آنها شما را وادار کردند که بروید این کارها را انجام بدهید. شماها و همه جوان‌هاى ما که در همه قشرهاى ملت و کشور دارند زحمت مى‌کشند و گاهى از



نام کتاب : صحیفه نور نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 11  صفحه : 176
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست