responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : خدمات متقابل اسلام و ایران نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 239
زردشتی را چنین وانمود کرده‌اند که همان شریعتی است که در همه ازمنه سابق‌ برقرار بوده است [1] .
ما بعدا خواهیم گفت که خدمت اسلام به کیش زردشتی و مردم زردشتی کمتر از خدمتهای دیگر این آئین نبوده است . اصلاحات اسلام در آیین زردشتی هر چند غیر مستقیم صورت گرفت از اصلاحات زردشت در آیینهای باستانی موثرتر افتاد .

ثنویت مانوی

تا اینجا بحث در ثنویت زردشتی بود چنانکه قبلا گفتیم دو مذهب دیگر نیز در آن دوره بوده است که آنها نیز ثنوی بوده‌اند : مذهب مانی و مذهب‌ مزدک . ثنویت مانی خیلی صریحتر است از ثنویت زردشتی ، ثنویت مزدکی‌ همان ثنویت مانوی است با اندکی اختلاف . شهرستانی در الملل و النحل‌ ثنویت را به مانی نسبت می‌دهد نه به زردشت و مفصل درباره آن بحث می‌کند ، محققان و مستشرقان در عصر اخیر تحقیقات زیادی درباره مانی و دین او کرده اند . آقای تقی زاده یکی از محققان طراز اول در این موضوع به شمار می‌رود . برای اینکه نمونه‌ای به دست داشته باشیم مختصری از بیانات وی را در این باره نقل می‌کنیم ، می‌گوید : . . . دین مانی بر دو اصل یعنی خیر و شر یا نور و ظلمت و سه دور یعنی‌ ماضی و حال و استقبال مبنی است . منشا کلی و اصلی وجود و در واقع خدای‌ بزرگ دوتاست ، که یکی را نور و دیگری را ظلمت می‌نامیم . در منابع‌ ایرانی این دو اصل را " دو بن " نامیده‌اند در بدو امر یعنی در ازل و قبل از حدوث خلقت و دنیا این دو اصل جدا و مستقل و منفک از هم بودند که آن دو را مانویان ماضی می‌نامند ، قلمرو نور در بالا و منبسط به شمال و مشرق و مغرب بوده و مقر ظلمت در پایین و ممتد در جهت جنوب بود ، و اگر چه با هم ، هم حدود بودند ، سرحد فاصلی داشتند و تماسی


[1] ایران در زمان ساسانیان ، صفحه 458 - . 459

نام کتاب : خدمات متقابل اسلام و ایران نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 239
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست