نام کتاب : خدمات متقابل اسلام و ایران نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 238
به آنها اشاره کردیم در میان زردشتیان رسوخ یافته بود [1] . عقاید
زروانی مجموعا بسیار پیچیده و مبهم و درهم و خرافی است . به عقیده
کریستن سن ، زردشتیان پس از ظهور اسلام عناصر زروانی را به دور افکندند و
از یک ثنویت فلسفی قابل دفاع ، دفاع کردند ، وی میگوید .
شریعت زردشتی که در زمان ساسانیان دین رسمی کشور محسوب میشد ، مبتنی
بر اصولی بود که در پایان این عهد بکلی تهی و بی مغز شده بود ، انحطاط
قطعی و ناگزیر بود ، هنگامی که غلبه اسلام دولت ساسانی را که پشتیبان
روحانیون بود واژگون کرد روحانیون دریافتند که باید کوشش فوق العاده
برای حفظ شریعت خود از انحلال تام بنمایند ، این کوشش صورت گرفت :
عقیده به زروان و اساطیر کودکانه را که به آن تعلق داشت دور انداختند ،
و آیین مزدیسنی را بدون شائبه زروان پرستی مجددا سنت قرار دادند . در
نتیجه قصصی که راجع به تکوین جهان در میان بود تبدیل یافت ، پرستش
خورشید را ملغی کردند تا توحید شریعت او هرمزدی بهتر نمایان باشد و مقام
میترا ( مهر ) را طوری قرار دادند که موافق با مهریشت عقیق باشد . بسی
از روایات دینی را یا بکلی حذف کردند یا تغییر دادند و بخشهایی از
اوستای ساسانی و تفاسیر آن را که آلوده به افکار زروانیه شده بود در طاق
نیسان نهادند یا از میان بردند . این نکته قابل توجه است که یشتهای
مربوط به تکوین که خلاصه آنها در دینکرد باقی مانده ، به قدری تحلیل رفته
که چند سطری بیش نیست و از آن هم چیزی مفهوم نمیشود . همه این تغییرات
در قرون تاریک بعد از انقراض ساسانیان واقع شده است . در هیچیک از
کتب پارسی اشاره بدین اصلاحات نرفته است ، این شریعت اصلاح شده
[1] ایران در زمان ساسانیان ، فصل سوم .
نام کتاب : خدمات متقابل اسلام و ایران نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 238