responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : خدمات متقابل اسلام و ایران نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 187
ایضا می‌نویسد : در طخارستان و در مرو و بلخ دین مانی پیروان زیادی داشت به حدی که " هوئن تسونگ " سیاح چینی در ربع دوم قرن هفتم مسیحی گوید که مانویت دین‌ مطلق ایران است که مقصود آن نواحی ایران بوده که در حدود طخارستان بود که دین مانی در آنجاها خیلی قوت داشت و در اوائل قرن هشتم مسیحی یک‌ خلیفه مانوی در طخارستان مستقر بود [1] .
کریستن سن می‌گوید : با وجود فشار و سختگیری که در کشور ایران از جانب روحانیون زردشتی‌ نسبت به فرقه مانوی به عمل میامد ، این آیین جدید در سرزمین ایران باقی‌ ماند ولی کما بیش پنهانی و سری بود . روایاتی راجع به تعقیب و آزار مانویان در عهد نرسی و هرمزد دوم در متنهای قبطی مانویه مسطور است .
عمرو بن عدی پادشاه عرب حیره این فرقه را حمایت می‌کرد . در ایالت بابل‌ که منشا این اعتقاد بود و در پایتخت شاهنشاهی تیسفون بسی از مانویه‌ می‌زیستند ، اما به سبب فشار و تعدی اهل زمان گروهی به سمت مشرق و شمال‌ که مسکن طوائف ایرانی نژاد بود هجرت کردند . در سغد جماعتی عظیم از مانویه ساکن شدند . این مانویان شرقی رفته رفته ارتباط خود را با همکیشان‌ غربی از دست دادند [2] . . .
مذهب مانی نتوانست پایدار بماند و منقرض شد ، مسلما اسلام عامل اصلی‌ شکست مانویت است . مانویت یک کیش صد در صد ثنوی است و طبعا چنین‌ آیینی در مقابل آیین توحید که پشتوانه فطری و فکری دارد و بهتر قادر است‌ افکار


[1] همان کتاب ، صفحه 19 ( پاورقی ) . [2] ایران در زمان ساسانیان ، صفحه . 225

نام کتاب : خدمات متقابل اسلام و ایران نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 187
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست