responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حماسه حسینی 3 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 86
مانند ابن عباس از تطبیق آن عاجز بودند عمل کرده باشد مقامش بالاتر است‌ ؟ ما شرقیها مقام را فقط به این می‌دانیم که گفته شود فلان شخص اهل مکاشفه‌ است ، اهل کرامت و معجزه است ، جن در تسخیر دارد ، با فرشتگان تماس‌ دارد . شک نیست که امام حسین دارای مقام ملکوتی است اما او دارای مقام‌ جمع الجمعی است ، انسان کامل است ، مقام انسان از مقام فرشته بالاتر است . حد اعلای کمال انسان در این نیست که با فرشته در تماس باشد . حد اعلای کمال انسان اینست که انسان کامل باشد . ما می‌گوئیم در معراج جبرئیل‌ از تک فروماند . اگر امام حسین با راهنمائی مستقیم فرشته حرکت کرده‌ باشد معنایش اینست که با عقل و تشخیص شخص خودش قادر نبود که وظیفه‌ خود را تشخیص دهد . اما اگر با عقل خود تشخیص داده باشد معنیش اینست که عقل و ادراک‌ شخص خودش از همه بالاتر بود و کار الهام را کرد . الهام در جایی است که‌ هدایت عقل و شرع وافی نباشد ، در صورتی که هدایت عقل و شرع برای امام‌ حسین کافی بود . علیهذا معنای « ان الله شاء ان یراک قتیلا » اینست که‌ مشیت کلی تشریعی این را اقتضا کرده نه مشیت تکوینی یا مشیت تشریعی‌ مخصوص شخص خود تو . در قدیم علمای ما روی این جهت زیاد بحث کرده‌اند که آیا مشیت در جمله : « ان الله شاء ان یراک قتیلا » مشیت تشریعی است‌ یا تکوینی ؟ و قبول کرده‌اند مشیت تشریعی است ، ولی در این جهت بحث‌ نکرده‌اند که بنابر مشیت تشریعی آیا این مشیت ، همان مشیت کلی است که‌ شامل همه مسلمین بوده است
نام کتاب : حماسه حسینی 3 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 86
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست