نام کتاب : حماسه حسینی 3 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 86
مانند ابن عباس از تطبیق آن عاجز بودند عمل کرده باشد مقامش بالاتر است
؟ ما شرقیها مقام را فقط به این میدانیم که گفته شود فلان شخص اهل مکاشفه
است ، اهل کرامت و معجزه است ، جن در تسخیر دارد ، با فرشتگان تماس
دارد . شک نیست که امام حسین دارای مقام ملکوتی است اما او دارای مقام
جمع الجمعی است ، انسان کامل است ، مقام انسان از مقام فرشته بالاتر
است . حد اعلای کمال انسان در این نیست که با فرشته در تماس باشد . حد
اعلای کمال انسان اینست که انسان کامل باشد . ما میگوئیم در معراج جبرئیل
از تک فروماند . اگر امام حسین با راهنمائی مستقیم فرشته حرکت کرده
باشد معنایش اینست که با عقل و تشخیص شخص خودش قادر نبود که وظیفه
خود را تشخیص دهد .
اما اگر با عقل خود تشخیص داده باشد معنیش اینست که عقل و ادراک
شخص خودش از همه بالاتر بود و کار الهام را کرد . الهام در جایی است که
هدایت عقل و شرع وافی نباشد ، در صورتی که هدایت عقل و شرع برای امام
حسین کافی بود . علیهذا معنای « ان الله شاء ان یراک قتیلا » اینست که
مشیت کلی تشریعی این را اقتضا کرده نه مشیت تکوینی یا مشیت تشریعی
مخصوص شخص خود تو . در قدیم علمای ما روی این جهت زیاد بحث کردهاند
که آیا مشیت در جمله : « ان الله شاء ان یراک قتیلا » مشیت تشریعی است
یا تکوینی ؟ و قبول کردهاند مشیت تشریعی است ، ولی در این جهت بحث
نکردهاند که بنابر مشیت تشریعی آیا این مشیت ، همان مشیت کلی است که
شامل همه مسلمین بوده است
نام کتاب : حماسه حسینی 3 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 86