نام کتاب : حماسه حسینی 3 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 85
میدانست و هم به وضع زمان و طبقه حاکمه زمان خود آگاهی کامل داشت .
تطبیق کرد آن احکام را بر زمان خودش و وظیفه خودش را قیام و حرکت
دانست ، لهذا در آن خطبه معروف استناد کرد به حدیث معروف رسول خدا :
« من رأی سلطانا جائرا » . . . ایضا فرمود : « الا ترون ان الحق لا یعمل به
و أن الباطل لا یتناهی عنه ، لیرغب المؤمن ». . . نفرمود : لیرغب الامام.
یعنی وظیفه هر مؤمنی این بود نه وظیفه امام حسین از آن نظر که امام بود .
ولی معمولا گویندگان برای اینکه به خیال خودشان مقام امام حسین را بالا
ببرند می گویند دستور خصوصی برای شخص امام حسین برای مبارزه با شخص
یزید و ابن زیاد بود و در این زمینه از خواب و بیداری هزارها چیز
میگویند . در نتیجه قیام امام حسین را از حوزه عمل بشری قابل اقتدا و
اقتفا که « و لکم فی رسول الله اسوش حسنة »[1] خارج میکنند و به اصطلاح
از زمین به آسمان میبرند و حساب " کار پاکان را قیاس از خود مگیر "
به میان میآید و امثال اینها . هر اندازه در این زمینه خیالبافی بیشتر
بشود ، از جن و ملک و خواب و بیداری و دستورهای خصوصی زیاد گفته شود
این نهضت را بی مصرفتر میکند .
حالا ببینیم آیا اگر امام حسین با دستور خصوصی عمل کرده باشد مقامش
بالاتر است یا اگر با دستور کلی و تطبیق کلی بر جزئی و اصابه در تطبیق آن
در حالی که دهات و کبار صحابه
[1] سوره احزاب ، آیه 21 [ ترجمه : و برای شما در وجود رسول خدا نمونه
و الگوی خوبی است ] .
نام کتاب : حماسه حسینی 3 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 85