responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حق و باطل نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 146
نیستی . تو لذت آنی زنا را می‌بینی ، ولی عواقبش را نمی‌بینی قرآن می‌گوید زنا را چون خبیث و زیان آور است ما حرام کردیم والا هر لذتی را که‌ عواقب ناگوار نداشته باشد حلال کرده ایم قرآن می‌فرماید : « یحل لهم‌ الطیبات و یحرم علیهم الخبائث »[1] . چه منطق عالی‌ای ! هر چه که‌ خوشی است ، نه یک خوشی آنی ، بلکه خوشی‌ای که برای بدن ، برای روح و جامعه ، عواقب ناگوار ندارد حلال است و هر چه که پلید می‌باشد ، حرام‌ است « قل من حرم زینة الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزق »[2] . بگو چه کسی حرام کرده است زیورهای خدا را که برای بشر آورده است ؟ چه کسی رزقهای پاکیزه را حرام کرده است ؟ « کلوا من طیبات ما رزقناکم »[3] .
از روزیهای پاک و پاکیزه ای که ما داده ایم استفاده ببرید پس این‌ منطق هم در باب زهد ، در اسلام وجود ندارد که کسی خیال کند من از لذت‌ حلال دنیا چشم می‌پوشم برای اینکه در عوض لذتی در آخرت بمن بدهند و معاوضه کنند چنین معاوضه ای وجود ندارد .

مفهوم واقعی زهد

ولی در عین حال در اسلام زهد وجود دارد البته آنچه که در اسلام به نام‌ زهد نامیده می‌شود ، اولا بدانید که واجب نیست ، یک فضیلت و یک کمال‌ است ، اما فضیلت و کمالی که هدفش نه آن دو هدفی است که عرض کردم ، بلکه چیز دیگر است بلی در اسلام در


[1] سوره اعراف ، آیه . 157 [2] سوره اعراف ، آیه . 32 [3] سوره طه ، آیه . 81

نام کتاب : حق و باطل نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 146
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست