responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حق و باطل نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 145
هم جمع نمی‌شوند . اینهم از نظر منطق اسلام مردود است .
علی علیه السلام در نهج البلاغه می‌فرماید : « ان المتقین ذهبوا بعاجل‌ الدنیا و آجل الاخرش ، سکنوا الدنیا بأفضل ماسکنت ، و اکلوها بأفضل ما اکلت » [1] . متقین و پرهیزکارانی در دنیا هستند که هم نعمت دنیا را برده‌اند و هم نعمت آخرت را در دنیا در بهترین مسکنها نشسته‌اند و بهترین‌ غذاها را خورده‌اند و در عین حال به نعمت عقبی هم رسیده‌اند .
بلی از نظر اسلام در دنیا یک لذتهائی حرام است ، لذت حرام دنیا انسان‌ را از لذت آن دنیا محروم می‌کند بلکه عقاب آن دنیا را می‌آورد لذت زنا مسلما انسان را از لذتهای اخروی محروم می‌کند و بلکه عذاب اخروی می‌آورد لذت شراب قطعا انسان را از لذتهای آن دنیا محروم می‌کند لذت قمار ( اگر لذتی داشته باشد ) همین طور ، لذت ربا همین طور ، لذت غیبت و دروغ‌ گفتن و بطور کلی لذت هر کار حرامی همینگونه است ، اما لذت حلال اینطور نیست ، قرآن تصریح کرده است که ما خوشیها را در دنیا حلال کردیم ، می‌گوید هر چه خوشی و هر چه پاکیزگی و هر چه که بدبختی برای بشر نمی‌آورد را حلال کردیم .
قرآن می‌گوید ما آن لذتی را حرام کردیم که واقعا لذت نیست ، بدبختی‌ است شراب را تو خیال می‌کنی لذت و خوشی است اما متوجه عواقب آن برای‌ روحت ، برای بدنت و برای اجتماعت


[1] نهج البلاغه فیض الاسلام نامه 27 صفحه 886 [ این نامه از عهد و پیمانهای آن حضرت علیه السلام است به محمدبن ابی‌بکر رضی‌الله عنه ، تحف‌ العقول صفحه 173 ] .

نام کتاب : حق و باطل نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 145
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست