نام کتاب : حق و باطل نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 145
هم جمع نمیشوند . اینهم از نظر منطق اسلام مردود است .
علی علیه السلام در نهج البلاغه میفرماید : « ان المتقین ذهبوا بعاجل
الدنیا و آجل الاخرش ، سکنوا الدنیا بأفضل ماسکنت ، و اکلوها بأفضل ما
اکلت » [1] . متقین و پرهیزکارانی در دنیا هستند که هم نعمت دنیا را
بردهاند و هم نعمت آخرت را در دنیا در بهترین مسکنها نشستهاند و بهترین
غذاها را خوردهاند و در عین حال به نعمت عقبی هم رسیدهاند .
بلی از نظر اسلام در دنیا یک لذتهائی حرام است ، لذت حرام دنیا انسان
را از لذت آن دنیا محروم میکند بلکه عقاب آن دنیا را میآورد لذت زنا
مسلما انسان را از لذتهای اخروی محروم میکند و بلکه عذاب اخروی میآورد
لذت شراب قطعا انسان را از لذتهای آن دنیا محروم میکند لذت قمار ( اگر
لذتی داشته باشد ) همین طور ، لذت ربا همین طور ، لذت غیبت و دروغ
گفتن و بطور کلی لذت هر کار حرامی همینگونه است ، اما لذت حلال اینطور
نیست ، قرآن تصریح کرده است که ما خوشیها را در دنیا حلال کردیم ،
میگوید هر چه خوشی و هر چه پاکیزگی و هر چه که بدبختی برای بشر نمیآورد
را حلال کردیم .
قرآن میگوید ما آن لذتی را حرام کردیم که واقعا لذت نیست ، بدبختی
است شراب را تو خیال میکنی لذت و خوشی است اما متوجه عواقب آن برای
روحت ، برای بدنت و برای اجتماعت
[1] نهج البلاغه فیض الاسلام نامه 27 صفحه 886 [ این نامه از عهد و
پیمانهای آن حضرت علیه السلام است به محمدبن ابیبکر رضیالله عنه ، تحف
العقول صفحه 173 ] .
نام کتاب : حق و باطل نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 145