responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حرکت و زمان در فلسفه اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 382
این نوعی از حرکت است که اسم ندارد چون محسوس نیست ، عرف برای آن‌ اسم نگذاشته است و ایشان برای اولین بار چنین حرکتی را کشف کرده اند ، و درست هم کشف کرده اند ، در واقع نوعی حرکت مرکب است ، نه حرکت در حرکت .

مثالی از حرکت در حرکت

اینجا یک بحثی است که طرحش بی فایده نیست و آن اینکه : آیا اینکه‌ می‌گویند مثلا زمین حرکت وضعی می‌کند و در عین حال حرکت انتقالی انجام‌ می‌دهد حرف درستی است ؟ یک شی‌ء اگر در جای خودش ثابت باشد و در همان‌ جا دور خودش بچرخد ، این حرکت حرکت وضعی است ، یعنی بدون اینکه‌ مکانش را تغییر بدهد نسبتش تغییر می کند ، ولی شیئی که دارد دور خودش‌ می‌چرخد و حرکت انتقالی هم می‌کند ، مثلا چرخ اتومبیل ، آیا درست است که‌ هم حرکت وضعی دارد و هم حرکت انتقالی ؟ به یک معنی درست است [ اگر در تعریف حرکت وضعی قائل به مسامحه شویم ] ولی به یک معنی درست نیست‌ . برای فهمیدن اینکه این شی‌ء دور خودش نمی چرخد ، می‌شود از طریقه ذیل‌ استفاده کرد : در یک نقطه از چرخ اتومبیل یک نقطه سفیدی رسم کرد و بعد ماشین را آهسته به حرکت درآورد ، در این صورت بطور محسوس می‌توان دید که نقطه سفید اصلا نمی چرخد بلکه در یک خط منحنی حرکت انتقالی می‌کند ، البته این مطلب مهمی نیست . ولی آن مطلبی را که در جلسه قبل گفتیم شاید بشود حرکت در حرکت به شمار آورد و اشکالات را با آن حل کرد . و آن‌ مطلب این بود که شی‌ء حرکت کند ولی حرکتش یک نواخت نباشد و آنا فانا بر سرعت حرکت افزوده شود و شتاب پیدا کند . مثل سنگی که از بالا به‌ پائین می‌آید و آنا فانا بر سرعت آن افزوده می‌شود و در دو زمان مثلا دو ثانیه یا کم تر سرعتش یک جور نیست ، و همچنین اگر سنگی را به بالا بیاندازیم که آنا فانا از سرعتش کاسته
نام کتاب : حرکت و زمان در فلسفه اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 382
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست