نام کتاب : حرکت و زمان در فلسفه اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 379
است . بعد ایشان میگویند اگر تدریج بخواهد تدریجا صورت بگیرد ، این
مستلزم امعان در تدریج است نه خروج از تدریج ، چون شیء اگر بخواهد تدریج
را تدریجا متلبس بشود نه دفعتا ، پس هر چه که دارد هنوز تلبس به تدریج
است یعنی از اول تا به آخر مثلا یک ساعت که بخواهد در تدریج متدرج بشود
، هنوز در تدریج هست و در طول این مدت میخواهد متدرج بشود .
یک وقت میگوییم این شیء مثلا اتومبیل این مسافت را طی میکند ، تدریجا
، یعنی آنا فانا قسمتی از مسافت را طی میکند ، حالا اگر این تعبیر مسامحی
عرفی را بکنیم و بگوییم : تدریجا دارد حرکت میکند آیا در این صورت
مسافت را طی کرده یا نکرده ؟ معلوم است که طی نکرده است ، چون حرکت
میکند یعنی بعضی از مسافت را طی کرده و بعضی را طی نکرده پس اگر بگوییم
یک ساعت در حال حرکت تدریجی است یعنی هم حرکت کرده و هم نکرده ، چون
هنوز متلبس به حرکت نشده و متدرجا متلبس به حرکت میشود ، و معنایش
اینست که حتی یک ذره هم از مسافت را طی نکرده است ، اگر چیزی از
حرکت را طی کند معنایش اینست که بطور کامل متلبس به حرکت شده است ،
و این با تدریج منافات دارد ، و ایشان این مطلب را اینجور گفته اند که
: لازمه تدریج در تدریج در شیء امعان در آن شیء است ( نه خروج از آن ) و
در نتیجه حرکتی صورت نگرفته است . اینهم نکته دومی است که ذکر کرده
اند .
3 - نکته سوم این است که ایشان میگویند مثلا فرض کنیم که " ان یفعل
" تسخین است که گرم کردن تدریجی است . لازمه این حرف اینست که این
تسخین اگر خودش هم بخواهد تدریجی باشد ، یعنی تدریجا دارد تدریجا گرم
میکند ، لازمه اش اینستکه به سوی تبرید باشد نه به سوی تسخین و حال آنکه
خود تسخین اینست که تدریجا گرم شود !
حاجی مقصود مرحوم آخوند را از این عبارت جوری بیان کرده است و آقای
طباطبائی جور دیگر . آقای طباطبائی این را دنباله حرف قبلی گرفته است .
نام کتاب : حرکت و زمان در فلسفه اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 379