نام کتاب : توحید نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 36
لااقل از نظریات بسیار بسیار اساسی و متینی که محققین روانشناس و
روانکاو امروز دارند یکی همین است . بعضی مقالات به زبان فارسی هم ترجمه
شده است . این روانشناس معروفی که شاگرد فروید هست به نام یونگ ، از
کسانی است که در اصل " شعور باطن " عقیدهاش با فروید موافق است ،
میگوید راست میگویی ، شعور انسان منحصر به شعور ظاهر نیست ، یک شعور
مغفول و باطنی هم دارد ، ولی معتقد است که برخلاف آنچه فروید میگوید که
شعور باطن را فقط عناصر مطرود از شعور ظاهر تشکیل میدهند ، شعور باطن در
فطرت هر کسی و در خلقت هر کسی قبل از اینکه به این دنیا بیاید ، با
خودش وجود دارد ، عناصر مطرود از شعور ظاهر قسمتی از شعور باطن است و
معتقد است که اعتقاد به خدا در شعور باطن انسان وجود دارد و جزء عناصر
اصلی شعور باطن انسان است نه جزء عناصر مطرود از شعور ظاهر ، که فروید
معتقد است اعتقاد به خداشناسی یک عنصر مطرود از شعور ظاهر است که
اینها رفتهاند ، بعد در باطن تغییر شکل داده و به شکل خداشناسی آمدهاند .
یکی دیگر از کسانی که سخت طرفدار این حس و این غریزه است یعنی
خداشناسی را به صورت یک حس و به صورت یک تمایل در وجود انسان
میشناسد ، روانشناس و فیلسوف معروف آمریکایی ویلیام جیمز است که
تقریبا معاصر هم هست یعنی در قرن ما میزیسته و در نیمه اول قرن بیستم
درگذشته است . این مرد یک کتابی نوشت و چون من ترجمه این کتاب را قبل
از اینکه چاپ شده باشد دیدم و مطالعه کردم و هنوز مترجم اسم روی ترجمه
نگذاشته بود ، نمیدانم اسمش چیست ولی بعد چاپ شده [1] . این کتاب
را آقای مهدی قاینی رفیق ما در هفت هشت سال پیش ترجمه کرد و قبل از
آنکه چاپ کند آورد من دیدم . من آن وقت یک قسمتهایی از آن برداشتم .
در آن کتاب این مرد این طور میگوید :
" هر قدر انگیزه و محرک میلهای ما از این عالم طبیعت سرچشمه گرفته
باشد ، غالب میلها و آرزوهای ما از عالم ماوراء طبیعت سرچشمه گرفته
است " .
میگوید بیشتر آرزوهای ما ریشهاش طبیعت نیست . اگر در ما میل به
خوراک وجود دارد . این غذای خارجی است که این میل را در ما به وجود
آورده ولی در ما
[1] [ این کتاب به نام دین و روان چاپ شده است . ]
نام کتاب : توحید نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 36