responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توحید نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 36
لااقل از نظریات بسیار بسیار اساسی و متینی که محققین روان‌شناس و روانکاو امروز دارند یکی همین است . بعضی مقالات به زبان فارسی هم ترجمه‌ شده است . این روان‌شناس معروفی که شاگرد فروید هست به نام یونگ ، از کسانی است که در اصل " شعور باطن " عقیده‌اش با فروید موافق است ، می‌گوید راست می‌گویی ، شعور انسان منحصر به شعور ظاهر نیست ، یک شعور مغفول و باطنی هم دارد ، ولی معتقد است که برخلاف آنچه فروید می‌گوید که‌ شعور باطن را فقط عناصر مطرود از شعور ظاهر تشکیل می‌دهند ، شعور باطن در فطرت هر کسی و در خلقت هر کسی قبل از اینکه به این دنیا بیاید ، با خودش وجود دارد ، عناصر مطرود از شعور ظاهر قسمتی از شعور باطن است و معتقد است که اعتقاد به خدا در شعور باطن انسان وجود دارد و جزء عناصر اصلی شعور باطن انسان است نه جزء عناصر مطرود از شعور ظاهر ، که فروید معتقد است اعتقاد به خداشناسی یک عنصر مطرود از شعور ظاهر است که‌ اینها رفته‌اند ، بعد در باطن تغییر شکل داده و به شکل خداشناسی آمده‌اند .
یکی دیگر از کسانی که سخت طرفدار این حس و این غریزه است یعنی‌ خداشناسی را به صورت یک حس و به صورت یک تمایل در وجود انسان‌ می‌شناسد ، روان‌شناس و فیلسوف معروف آمریکایی ویلیام جیمز است که‌ تقریبا معاصر هم هست یعنی در قرن ما می‌زیسته و در نیمه اول قرن بیستم‌ درگذشته است . این مرد یک کتابی نوشت و چون من ترجمه این کتاب را قبل‌ از اینکه چاپ شده باشد دیدم و مطالعه کردم و هنوز مترجم اسم روی ترجمه‌ نگذاشته بود ، نمی‌دانم اسمش چیست ولی بعد چاپ شده [1] . این کتاب‌ را آقای مهدی قاینی رفیق ما در هفت هشت سال پیش ترجمه کرد و قبل از آنکه چاپ کند آورد من دیدم . من آن وقت یک قسمتهایی از آن برداشتم .
در آن کتاب این مرد این طور می‌گوید : " هر قدر انگیزه و محرک میلهای ما از این عالم طبیعت سرچشمه گرفته‌ باشد ، غالب میلها و آرزوهای ما از عالم ماوراء طبیعت سرچشمه گرفته‌ است " .
می‌گوید بیشتر آرزوهای ما ریشه‌اش طبیعت نیست . اگر در ما میل به‌ خوراک وجود دارد . این غذای خارجی است که این میل را در ما به وجود آورده ولی در ما


[1] [ این کتاب به نام دین و روان چاپ شده است . ]

نام کتاب : توحید نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 36
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست