responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توحید نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 34
مرحله تصدیق کردند و گفتند : بلی .
- این اشاره‌ای به آدم و حوا نیست ؟ استاد : " ظهورهم " دارد ، " ظهورهما " که ندارد . بعد هم نسبت به‌ حوا که " ظهر " صادق نیست ، نسبت به او " بطن " صادق است . " ظهر " را نسبت به مرد می‌گویند .
آیه می‌خواهد بگوید انسان قبل از آنکه در این دنیا به شکل انسان به وجود بیاید ، در خمیره‌اش اقرار به وجود خداوند هست . تمام آیاتی که در قرآن‌ هست [ ناظر به این حقیقت است ] و بلکه قرآن یک اصل کلی‌تری را بیان‌ می‌کند ، اصلی کلی‌تر قرآن این است که در تمام موجودات تمایل حق وجود دارد : " « ا فغیر دین الله یبغون و له اسلم من فی السموات و الارض غ" [1].
چقدر ما آیه در قرآن داریم به عبارت : " « سبح لله ما فی السموات و الارض " ، " یسبح لله ما فی السموات و الارض " ، " یسجد لله من فی‌ السموات ( یا ما فی السموات »" .
با تعبیر " سبح " ، " یسبح " ، " یسجد " قرآن می‌خواهد بگوید که‌ تمام مخلوقات در باطن ذات خودشان مسبح پروردگارند ، منزه پروردگارند و به سوی او - بخواهند یا نخواهند - در حرکت و تکاپو هستند و می‌روند ، ولی‌ خوب ما نمی‌خواهیم به قرآن استدلال کرده باشیم ، ما می‌خواهیم بگوییم این‌ مطلب در قرآن هم تأیید شده است . عرفای خودمان که در این زمینه ، دیگر فوق‌العاده داد سخن داده‌اند . آنچه شما در زبان عرفان به نام " عشق " می‌شنوید همین است : شورش عشق تو در هیچ سری نیست که نیست منظر روی تو زیب نظری نیست‌ که نیست [2]


[1] آل عمران / 83 [2] ادامه غزل به این صورت است :

نام کتاب : توحید نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 34
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست