responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 329
برعکس به طمع انسان توجه کرده است .
این ایراد البته ایراد واردی نیست ، ایراد ناواردی است . اولا همه‌ می‌دانیم که از نظر اسلام عبادت ، درجات و مراتبی دارد ، یک درجه‌اش‌ عبادت به خاطر طمع به بهشت است ، و یک درجه آن عبادت برای ترس از جهنم است ، و بالاتر از این ، درجات دیگر عبادت است که هدف آن‌ عبادتها نه بهشت است و نه جهنم . در خود قرآن به این مطلب توجه شده و در کلمات پیغمبر اکرم و ائمه اطهار اینقدر در این زمینه هست که الی‌ ماشاءالله . از همه معروفتر جمله‌ای است که در نهج‌البلاغه و در کلمات‌ حضرت رسول و حضرت صادق هست و به هر حال جمله‌ای است که مال امروز نیست . از تالیف نهج‌البلاغه به وسیله سید رضی هزارسال می‌گذرد تا چه رسد به زمان حضرت امیر . امیرالمؤمنین می‌فرماید : « ان قوما عبدوا الله طمعا فتلک عبادش التجار ، و ان قوما عبدوا الله خوفا فتلک عبادش العبید ، و ان قوما عبدوا الله شکرا ( حبا ) [1] فتلک عبادش الاحرار » [2] .
یعنی گروهی از مردم خدا را عبادت می‌کنند برای طمع در بهشت . این‌ عبادت ، از نوع تجارت است ، تجارت پیشگی و معامله‌گری است ، در اینجا کار می‌کند برای اینکه در آنجا سودی ببرد . و گروهی عبادت می‌کنند از ترس‌ جهنم . اینها کارشان شبیه کار بردگان است که از ترس شلاق ارباب کار می‌کنند . و قوم دیگر عبادت می‌کنند نه به خاطر بهشت و نه به خاطر ترس‌ از جهنم ، بلکه


[1] اینجا روایتهای مختلفی هست ، در نهج‌البلاغه شکرا دارد ، در کلمات‌ پیغمبر یا ائمه حبا دارد . [2] نهج‌البلاغه ، حکمت 229 ، با کمی اختلاف در عبارت .

نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 329
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست