نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 152
جدایی باشد و زن در داخله زندگی مرد باشد ، منفعت و مصلحت این طور
اقتضاء میکرد و ناچار هر چه که بیشتر بر اصول عفاف تأکید میشد بهتر بود
، ولی بعد زندگی ماشینی آمد و زن به متن اجتماع و داخل کارخانه ها کشیده
شد . عفاف یک روزی خلق خوبی بود و امروز خلق خوبی نیست .
ولی این حرف روی این مبنایی که ما گفتیم غلط است . عفاف و پاکدامنی
رام بودن قوه شهوانی تحت حکومت عقل و
ایمان ، تحت تأثیر قوه شهوانی نبودن ، شره نداشتن ، از آن افرادی که تا
در مقابل یک شهوتی قرار میگیرند بیاختیار میشوند و محکوم غریزه خود
هستند نبودن . پس عفاف همه وقت خوب است . بله ، آن فعل اخلاقی که ما
نام آن را عفت میگذاریم مانعی ندارد که فرق کند ، البته نه در این
مقیاسی که اینها میگویند ، در این مقیاس هیچوقت فرق نمیکند . مثلا در
این مثالهای معروف فقهی که ذکر میکنند میگویند : زنی است مریض و نیاز
به طبیب دارد . طبیب زن وجود ندارد و طبیب مرد هم باید بدنش را لمس
کند و احیانا در یک بیماریهایی مثل تبزا حتی با عورت زن سر و کار دارد
. و فرض این است که جان زن در خطر است . در این صورت مراجعه به طبیب
مرد جایز است . لمس کردن و نگاه کردن بدن زن برای نامحرم یک فعل خلاف
عفت است ، اما همین فعل در یک شرایط خاص جنبه غیراخلاقی بودن خود را
از دست میدهد ، ولی این غیر از اینست که خود عفاف به عنوان یک خلق و
خوی و خصلت ، ارزش خود را از دست بدهد ، ارزش آن محفوظ است ، این
فعل است که تغییر میکند .
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 152