responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 152
جدایی باشد و زن در داخله زندگی مرد باشد ، منفعت و مصلحت این طور اقتضاء می‌کرد و ناچار هر چه که بیشتر بر اصول عفاف تأکید می‌شد بهتر بود ، ولی بعد زندگی ماشینی آمد و زن به متن اجتماع و داخل کارخانه ها کشیده‌ شد . عفاف یک روزی خلق خوبی بود و امروز خلق خوبی نیست . ولی این حرف روی این مبنایی که ما گفتیم غلط است . عفاف و پاکدامنی‌
رام بودن قوه شهوانی تحت حکومت عقل و ایمان ، تحت تأثیر قوه شهوانی نبودن ، شره نداشتن ، از آن افرادی که تا در مقابل یک شهوتی قرار می‌گیرند بی‌اختیار می‌شوند و محکوم غریزه خود هستند نبودن . پس عفاف همه وقت خوب است . بله ، آن فعل اخلاقی که ما نام آن را عفت می‌گذاریم مانعی ندارد که فرق کند ، البته نه در این‌ مقیاسی که اینها می‌گویند ، در این مقیاس هیچوقت فرق نمی‌کند . مثلا در این مثالهای معروف فقهی که ذکر می‌کنند می‌گویند : زنی است مریض و نیاز به طبیب دارد . طبیب زن وجود ندارد و طبیب مرد هم باید بدنش را لمس‌ کند و احیانا در یک بیماریهایی مثل تب‌زا حتی با عورت زن سر و کار دارد . و فرض این است که جان زن در خطر است . در این صورت مراجعه به طبیب‌ مرد جایز است . لمس کردن و نگاه کردن بدن زن برای نامحرم یک فعل خلاف‌ عفت است ، اما همین فعل در یک شرایط خاص جنبه غیراخلاقی بودن خود را از دست می‌دهد ، ولی این غیر از اینست که خود عفاف به عنوان یک خلق و خوی و خصلت ، ارزش خود را از دست بدهد ، ارزش آن محفوظ است ، این‌ فعل است که تغییر می‌کند .
نام کتاب : تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 152
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست