responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 3 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 60
امام است و بر ما حرام است یا از مختصات امام نیست و بر ما واجب‌ است ، بدیهی است که در اینگونه موارد راه احتیاط بسته است پس اینجا جای اصل تخییر است .
و اما اگر شک ما شک بدوی باشد و با علم اجمالی توأم نباشد . در اینجا یا این است که حالت سابقه‌اش معلوم است و شک ما در بقاء حکم سابق‌ است و یا این است که حالت سابقه محرز نیست . اگر حالت سابقه محرز است جای اصل استصحاب است و اگر حالت سابقه محرز نیست جای اصل برائت‌ است .
یک نفر مجتهد باید در اثر ممارست زیاد ، قدرت تشخیصش در اجراء اصول‌ چهارگانه که گاهی تشخیص مورد نیازمند به موشکافی های بسیار است ، زیاد باشد و اگر نه دچار اشتباه می‌شود .
از این چهار اصل ، اصل استصحاب ، شرعی محض است ، یعنی عقل حکم‌ استقلالی در مورد آن ندارد بلکه تابع شرع است ، ولی سه اصل دیگر عقلی‌ است که مورد تأیید شرع نیز واقع شده است .
ادله استصحاب ، یک عده اخبار و احادیث معتبر است که با این عبارت‌ آمده است : « لا تنقض الیقین بالشک » [1] یعنی یقین خود را با شک ، عملا نقض نکن و سست منما . از متن خود احادیث و قبل و بعد آن جمله کاملا مشخص می‌شود که منظور همین چیزی است که فقهاء اصولیون آنرا " استصحاب‌ " می‌نامند .


[1] وسائل جلد 1 ، صفحه . 175

نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 3 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 60
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست