responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 79
است . عین این شرائط در متضادتین و داخلتین تحت التضاد و متداخلتین نیز هست‌ . یعنی دو قضیه آنگاه متضادند و یا داخل تحت التضادند و یا متداخل‌اند که‌ وحدتهای مزبور را داشته باشند .

اصل تناقض

از نظر قدما ، اصل تناقض " ام القضایا " است یعنی نه تنها مسائل‌ منطقی ، بلکه قضایای تمام علوم ، و تمام قضایایی که انسان آنها را استعمال می‌کند ولو در عرفیات مبتنی بر این اصل است . این اصل زیربنای‌ همه اندیشه‌های انسان است ، اگر خراب شود ، همه اندیشه‌ها ویران می‌گردد . و اگر اصل " و امتناع اجتماع نقیضین و امتناع ارتفاع نقیضین " صحیح‌ نباشد ، منطق ارسطویی به کلی بی‌اعتبار است . اکنون ببینیم نظر قدما چیست ؟ آیا می‌شود در این اصل تردید کرد یا نه ؟ مقدمه باید بگوییم که آنچه منطق اصطلاحا آن را نقیض می‌خواند که می‌گوید : نقیض موجبه کلیه ، سالبه جزئیه است و نقیض سالبه کلیه ، موجبه جزئیه‌ است ، به این معنی است که اینها " قائم مقام " نقیض می‌باشند و در حکم نقیض می‌باشند . نقیض واقعی هر چیز ، رفع آن چیز است ، یعنی دو چیزی که مفاد یکی عینا رفع دیگری باشد نقیض یکدیگرند . علیهذا نقیض " کل انسان حیوان " که موجبه کلیه است ، " لیس کل انسان حیوانا " است‌ ، و اگر می‌گوییم : " بعض الانسان لیس بحیوان " نقیض او است ، مقصود این است که در حکم نقیض است .
نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 79
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست