نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 162
اصطلاحی قراردادی مربوط میشود با یک تغییر و تحول معنوی که به حقیقت یک
معنی مربوط میگردد اشتباه شده و نام جدا شدن علوم از فلسفه به خود گرفته
است .
چنانکه سابقا گفتیم ، کلمه فلسفه یا حکمت در اصطلاح قدما غالبا به معنی
دانش عقلی در مقابل دانش نقلی به کار میرفت و لهذا مفهوم این لفظ شامل
همه اندیشههای عقلانی و فکری بشر بود .
در این اصطلاح ، لغت فلسفه یک ( اسم عام ) و ( اسم جنس ) بود نه (
اسم خاص ) . بعد در دوره جدید این لفظ اختصاص یافت به مابعدالطبیعه و
منطق و زیبائی شناسی و امثال اینها . این تغییر اسم سبب شده که برخی
بپندارند که فلسفه در قدیم یک علم بود و مسائلش الهیات و طبیعیات و
ریاضیات و سایر علوم بود ، بعد طبیعیات و ریاضیات از فلسفه جدا شدند و
استقلال یافتند .
این چنین تعبیری درست مثل این است که مثلا کلمه ( تن ) یک وقت به
معنی بدن در مقابل روح به کار برده شود و شامل همه اندام انسان از سر تا
پا بوده باشد ، و بعد اصطلاح ثانوی پیدا شود و این کلمه در مورد از گردن
به پائین ، در مقابل ( سر ) به کار برده شود و آنگاه برای برخی این توهم
پیدا شود که سر انسان از بدن انسان جدا شده است . یعنی ، یک تغییر و
تحول لفظی با یک تغییر و تحول معنوی اشتباه شود . و نیز مثل این است که
کلمه ( فارس ) یک وقت به همه ایران اطلاق میشده است و امروز به استانی
از استانهای جنوبی ایران اطلاق میشود و کسی پیدا شود و
نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 162