نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 104
بطلمیوسی ، اما صاحبنظران میدانند که منطق ارسطو بر خلاف هیئت بطلمیوسی
مقاومت کرده و نه تنها هنوز هم طرفدارانی دارد ، مخالفان نیز اعتراف
دارند که لااقل قسمتی از آن درست است . منطق ریاضی جدید علیرغم ادعای
بعضی از طرفداران آن ، متمم و مکمل منطق ارسطویی و امتداد آن است نه فسخ
کننده آن . ایرادهایی که منطقیون ریاضی بر منطق ارسطویی گرفتهاند فرضا از
طرف خود ارسطو به آن ایرادها توجهی نشده باشد ، سالها قبل از این
منطقیون ، از طرف شارحان و مکملان اصیل منطق ارسطویی مانند ابن سینا
بدانها توجه شده و رفع نقص شده است .
در جهان اروپا افرادی که در مبارزه با منطق ارسطویی شاخص شمرده میشوند
زیادند و از آنها فرنسیس بیکن ، دکارت ، پوانکاره ، استوارت میل ، و
در عصر ما برتراند راسل را باید نام برد .
ما در اینجا ناچاریم قبل از آن که به طرح ایرادها و اشکالها و جواب
آنها بپردازیم ، بحثی را که معمولا در ابتدا طرح میکنند و ما عمدا تأخیر
انداختیم طرح نمائیم ، و آن تعریف فکر است . از آن جهت لازم است
تعریف و ماهیت فکر روشن شود که قیاس خود نوعی تفکر است ، و گفتیم که
عمدتا بحثهای طرفداران یا مخالفان منطق ارسطویی درباره ارزش قیاس است
و در واقع درباره ارزش این نوع تفکر است . مخالفان برای این نوع تفکر
صحیح ارزشی قائل نیستند ، و طرفداران مدعی هستند که نه تنها تفکر قیاسی
با ارزش است ، بلکه هر نوع تفکر دیگر ولو به صورت پنهان و نا آگاه
مبتنی بر تفکر قیاسی است .
نام کتاب : آشنایی با علوم اسلامی 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 104