نام کتاب : انسان در قرآن نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 71
شک نیست که انسان به انسانیت رسیده ، نسبت به همهء انسانها بلکه
نسبت به همهء اشیاء مهر میورزد ، حتی نسبت به انسانهای مسخ شده و تغییر
ماهیت داده ، لهذا خداوند پیامبر را " رحمة للعالمین " میخواند . این
گونه انسانها نسبت به کسانی که به آنها دشمنی میکنند نیز مهر ورزند .
علی ( ع ) در بارهء پسر ملجم مرادی میگفت : من زندگی او را دوست دارم و
او قتل مرا . ولی سخن در " محبت متقابل " و " دردمندی متقابل " است
. محبت و مهرورزی متقابل تنها در میان جامعهء اهل ایمان تحقق پذیر است
و بس .
بدیهی است که لازمهء محبت عمومی داشتن به همهء انسانها " صلح کلی "
و مسؤولیت نداشتن ، کار به کار گمراه و ظالم نداشتن نیست ، بر عکس ،
انسانگرایی واقعی شدیدترین مسؤولیتها را در این زمینهها ایجاب میکند .
در زمان ما " برتراند راسل " فیلسوف و ریاضی دان معروف انگلیسی و
" ژان پل سارتر " فیلسوف اگزیستانسیالیست فرانسوی دو چهرهء معروف و
مشهور انسان مسلکی هستند . اتفاقا راسل فلسفهء اخلاق خود را بر اساسی بنا
نهاده است که با انسان مسلکیاش در دو جهت متضاد است . فلسفهء اخلاق
راسل بر اساس دوراندیشی در منافع شخصی است ، یعنی مبنای اخلاق را تأمین
سود بیشتر و بهتر در پرتو اصول اخلاقی میداند و به فلسفهء دیگری برای اخلاق
قائل نیست . بنابراین انسان مسلکی جناب راسل از سودپرستی سر در میآورد.
انسانگرایی ژان پل سارتر به قول یکی از نویسندگان معاصر [1] . [1] داریوش آشوری ، مجلهء جهان نو شمارهء شهریور 45 به نقل از کتاب
نیکنیازی ، صفحات 33 - . 35
نام کتاب : انسان در قرآن نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 71