نام کتاب : انسان در قرآن نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 70
پس تنها انسانهای به انسانیت رسیده ، انسانهای ماهیت انسانی یافته ،
انسانهای بارور شده از نظر فطریات انسانی هستند که واقعا اعضای یک
پیکرند ، روح واحد بر آنها حکمفرماست ، و چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار .
چنین انسانهایی که همهء ارزشهای فطری در آنها روییده است همان
انسانهای " مؤمن " اند . زیرا ایمان در رأس فطریات و ارزشهای اصیل
انسانی واقع است .
پس آنچه واقعا انسانها را به صورت " ما " در میآورد ، روح واحد در
آنها میدمد ، آنچه اینچنین معجزهء اخلاقی و انسانی از او سر میزند ، " هم
ایمانی " است نه هم گوهری و همریشهای و همزایشی که در سخن سعدی آمده
است .
آنچه سعدی گفته ایدهآل است نه واقعیت ، بلکه ایده آل هم نیست . چه
جهتی دارد که موسی هم پیکر فرعون ، ابوذر همدرد معاویه ، ولومومبابی قرار
چومبه باشد ؟
آنچه هم واقعیت است و هم ایده آل ، وحدت انسانهای بالفعل یعنی
انسانهای به انسانیت رسیده و ارزش یافته است . این است که رسول اکرم
در سخن خود ، که سعدی آن را اقتباس کرده و با تعمیم غلط خرابش کرده
است ، به جای آنکه بگوید : بنیآدم اعضای یک پیکرند ، فرمود :
مؤمنان اعضای یک انداماند ، هرگاه عضوی به درد آید ، با تب و بی
خوابی با او همدردی میکنند [1] . [1] مثل المؤمنین فی توادهم و تراحمهم کمثل الجسدإذا اشتکی بعض
تداعی له سایر أعضائه بالحمی و السهر » .
نام کتاب : انسان در قرآن نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 70