responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 58


> ماده ) قرار می‌گیرد و چنین وانمود می‌شود که تمام دانشمندان غیر مادی‌ ایده آلیست می‌باشند . ما برای آنکه خواننده محترم بهتر مورد استعمال این دو کلمه ( ایده‌ آلیسم و رئالیسم ) را دریابد و ضمنا از مغلطه‌هایی که ممکن است به واسطه‌ معانی و اصطلاحات گوناگونی که مخصوصا کلمه ایده آلیسم در طول تاریخ به‌ خود گرفته مصون بماند ، معانی لغوی و اصطلاحی این دو کلمه را مطابق آنچه‌ از مطالعه نظریات فلاسفه و از ترجمه دائره المعارف انگلیسی برمی‌آید شرح‌ می‌دهیم . ایده‌آلیسم : کلمه " ایده " ( idea ) اصلا یونانی است و معانی مختلفی‌ از قبیل ظاهر ، شکل ، نمونه و غیره از برایش ذکر شده است و از اصل‌ یونانی " ایده‌ئیو " که به معنای دیدن است ، مشتق شده . اول کسی که در اصطلاحات فلسفی ، این کلمه را به کار برده افلاطون است‌ که به اعتبار یکی از معانی لغوی آن ( نمونه ) آن را در مورد یک سلسله‌ حقایق مجرده که خود قائل بوده و امروز در میان ما به نام " مثل افلاطونی‌ " معروف است ، استعمال کرده است . افلاطون برای هر نوعی از انواع موجودات جهان ماده یک وجود مجرد عقلانی‌ که افراد محسوسه آن نوع پرتو او و او نمونه کامل آن افراد است قائل است‌ و او را " ایده " - که مترجمین دوره اسلامی " مثال " ترجمه کرده‌اند - می‌خواند . افلاطون منکر وجود افراد محسوسه نیست ، بلکه وجود آنها را متغیر و جزئی و فانی می‌داند ، بر خلاف " ایده " یا " مثال " که به‌ عقیده وی دارای وجود لا یتغیر و کلی و باقی است . در میان مسلمین ، " اشراقیون " به مثل افلاطونیه معتقد بودند . میرفندرسکی در قصیده معروف خود اشاره به این مطلب می‌کند آنجا که می‌گوید :

صورت زیرین اگر با نردبان معرفت
بر رود بالا همی با اصل خود یکتاستی
صورت عقلی که بی‌پایان و جاویدان بود
با همه و بی‌همه مجموعه و یکتاستی

>

نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم 1 نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 58
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست