نام کتاب : نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 26
گرفتن دین از طرف سیاست بود . آنان که طرفدار جدائی دین از سیاست
بودند اینچنین جدائی را میخواستند ، یعنی میخواستند خلیفه عثمانی یا حاکم
مصری صرفا یک مقام دنیائی شناخته شود نه یک مقام دینی ، و وجدان مذهبی
و ملی مردم در انتقاد از او آزاد باشد . و این سخنی درست بود . همبستگی
دین و سیاست که امثال سید جمال مطرح میکردند به معنی این نبود که به قول
کواکبی استبداد سیاسی به خود قداست دینی بدهد ، بلکه بر عکس به معنی
این است که توده مسلمان دخالت در سرنوشت سیاسی خود را یک وظیفه و
مسئولیت مهم دینی بشمارد . همبستگی دین و سیاست به معنی وابستگی دین به
سیاست نیست بلکه به معنی وابستگی سیاست به دین است .
عدهای از مسلمانان عرب که از علمانیت و جدائی دین از سیاست دفاع
میکردند ، نمیخواستند دخالت توده را در سیاست به عنوان یک وظیفه دینی
انکار کنند ، میخواستند اعتبار دینی و مذهبی مقامات سیاسی را نفی نمایند
. البته جدائی دین و سیاست به مفهومی که آتاتورک قهرمان آن بود که
ترکیه را به بدبختی کشانید و به شکلی که در ایران عمل شد به معنی بیرون
کردن دین از صحنه سیاست بود که مساوی است با جدا کردن یکی از عزیزترین
اعضاء پیکر اسلام از اسلام .
چنانکه میدانیم وابستگی دین به سیاست به مفهومی که در بالا طرح شد یعنی
مقام قدسی داشتن حکام ، اختصاص به جهان تسنن دارد . در شیعه هیچگاه چنین
مفهومی وجود نداشته است . تفسیر شیعه از " اولوالامر " هرگز به صورت
بالا نبوده است .
نام کتاب : نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 26