نام کتاب : علل گرایش به مادیگری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 39
پستتر را منحصرا زندگی در نظام به اصطلاح سرمایهداری قرار دادهاید و
آخرت را که به " نظام برتر " ترجمه کردهاید ، به معنی نظام عادلانه
سوسیالیستی ، که بعد از این نظام برقرار خواهد شد ، دانستهاید .
آیا واقعا شما خود باور دارید که منظور از آخرت در قرآن ، نظام برتر
از زندگی در همین جهان است ؟ یعنی مقصود از دنیا ، زندگی در نظام
سرمایهداری و مالکیت است و مقصود از آخرت ، زندگی در نظام تکامل یافته
سوسیالیستی است ؟ آیا اینها ملعبه قرار دادن قرآن نیست ؟ اگر نیست پس
چیست ؟
شما جمله " « و یقیمون الصلوه » " را این طور تفسیر کردهاید :
" آنان برای تحقق ایمان خود ، آن پیوستگی را که در زبان مذاهب ، نماز
خوانده میشود بر پای میدارند " .
آنگاه چنین گفتهاید :
" این نشانه تنگ نظری و محدود نگری مفسرین و مترجمین است که کلماتی
از این قبیل را از معنای عام خود بازداشته و محدود و محصور ساختهاند ،
زیرا معنی " صلوه " از نظر لغوی آن نماز نیست . نماز شکل خارجی این
پیوستگی و ارتباط بین عناصر انقلابی همراه و نمودهای برتر و قوانین حاکم
بر آفرینش است . . . قرآن با انتخاب این کلمه به یکی دیگر از اصول کلی
در همه انقلابات ، چه توحیدی و چه غیر توحیدی ، توجه کرده ، منتها در
انقلاب توحیدی ، این اصول به نحو جالب تری خودنمایی میکند که به روزگار
غیب انقلاب ، باید بین عناصر انقلابی پیوستگی ، چه از نظر فکری و
ایدئولوژیکی و چه از نظر عملی و پایگاههای انقلابی و نحوه اجرای تاکتیکها
، حکمفرما باشد . . . دیدگاه باز کادر رهبری حزب توحیدی نه تنها لازمه
ایمان به غیب [1] را برپا داشتن این پیوند و رابطه و مستحکمتر ساختن
هر چه بیشتر آن میداند ، بلکه میخواهد این رابطه از سطح عناصر انقلابی
مؤمن نسبت به
[1] غیب انقلاب .
نام کتاب : علل گرایش به مادیگری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 39