نام کتاب : علل گرایش به مادیگری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 40
یکدیگر برتر آمده و در سطح آفرینش در رابطه خداوند و همه قوای وجود مطرح
گردد و به صورت نماز ، صورت خارجی یابد " .
اولا در کدام لغت و کدام تاریخ ، نماز ( صلوه ) به معنی پیوستگی میان
اعضای یک حزب یا پیوستگی به طور مطلق آمده است ؟ ثانیا مگر قرآن
پیوستگی میان اهل ایمان ( حزب الله ) را صریحا توصیه و تأکید نکرده است
؟ : " « و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا » " [1] ( همه با
یکدیگر به ریسمان الهی چنگ بزنید و از یکدیگر جدا مباشید ) . اکنون چه
ضرورتی هست که هر جا نام " صلوه " آمده آن را به معنی پیوستگی عناصر
انقلابی بگیریم و نماز معهود را به عنوان صورت عینی این پیوستگی در رابطه
با کل هستی به حساب آوریم ؟ ثالثا اینکه میگویید " به روزگار غیب
انقلاب ، باید بین عناصر انقلابی نوعی پیوستگی . . . باشد " مفهومش این
است که در روزگار شهادت انقلاب ، دستور " « اقیموا الصلوه »" [2]
بلا موضوع است ، همچنانکه نظیر این را در مورد جمله " « و مما رزقناهم
ینفقون »" گفتهاید . آیا مسلمانان صدر اسلام در دوره مدینه ، که دوره به
اصطلاح شهادت انقلاب بود ، دستور " « اقیموا الصلوه » " و دستور
" « و مما رزقناهم ینفقون »" را اجرا نمی کردند ؟ !
از شما میپرسم آیا از نظر قرآن ، پیوستگی عناصر مؤمن ، مولود و تابع
وابستگی انسان با خداست یا وابستگی انسان با خدا تابع و مولود و مظهر
وابستگی عناصر مؤمن انقلابی است ؟ آیا نماز معهود مسلمانان صورت خارجی
پیوستگی مؤمنان است یا پیوستگی مؤمنان در حکم صورت اجتماعی پیوستگی
مؤمنان با خداست ؟
شما خلود و جاودانگی را که در قرآن آمده است ، همان گونه تفسیر
[1] آل عمران / . 103
[2] حج / . 78
نام کتاب : علل گرایش به مادیگری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 40