نام کتاب : علل گرایش به مادیگری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 11
می کردم . بعضی از کتابهای ارانی را آنقدر مکرر خوانده بودم که جملهها در
ذهنم نقش بسته بود . در سال 29 یا 30 بود که کتاب اصول مقدماتی فلسفه
ژرژ پولیتسر استاد دانشکده کارگری پاریس به دستم رسید . برای اینکه
مطالب کتاب در حافظهام بماند ، همه مطالب را خلاصه کردم و نوشتم . هم
اکنون یادداشتها و خلاصههایی را که از آن کتاب و کتاب ماتریالیسم
دیالکتیک ارانی برداشتهام ، دارم .
در سال 29 در محضر درس حضرت استاد ، علامه کبیر آقای طباطبایی روحی
فداه که چند سالی بود به قم آمده بودند و چندان شناخته نبودند ، شرکت
کردم و فلسفه بوعلی را از معظم له آموختم و در یک حوزه درس خصوصی که
ایشان برای بررسی فلسفه مادی تشکیل داده بودند نیز حضور یافتم . کتاب
اصول فلسفه و روش رئالیسم - که در بیست ساله اخیر نقش تعیین کنندهای
در ارائه بی پایگی فلسفه مادی برای ایرانیان داشته است - در آن مجمع پر
برکت پایه گذاری شد .
برای من که با شور و شوق و علاقه زائد الوصفی فلسفه الهی و فلسفه مادی
را تعقیب و مطالعه و بررسی میکردم ، در همان سالها که هنوز در قم بودم
مسلم و قطعی شد که فلسفه مادی واقعا فلسفه نیست و هر فردی که عمیقا
فلسفه الهی را درک کند و بفهمد ، تمام تفکرات و اندیشههای مادی را نقش
بر آب میبیند و تا امروز که بیست و شش سال از آن تاریخ میگذرد و در
همه این مدت از مطالعه این دو فلسفه فارغ نبودهام ، روز به روز آن
عقیدهام تأیید شده که فلسفه مادی فلسفه کسی است که فلسفه نمی داند .
از همان اوایل که به مطالعه این دو فلسفه پرداختم ، سعیام این بود که
وجوه اختلاف این دو فلسفه را دقیقا و عمیقا درک کنم . میخواستم بدانم
راه این دو فلسفه در کجا از هم جدا میشود و نقطه اصلی اختلاف نظر کجاست
؟ آنچه خودم در این جهت میفهمیدم این بود که نقطه اصلی اختلاف نظر ،
دایره " وجود " و " واقعیت " است .
نام کتاب : علل گرایش به مادیگری نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 11