responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 281
بهشت و جهنم ، دو غایت سیر معنوی انسان است . در آن جهان هر کسی خود را در غایت مسیر خود می‌بیند ، یکی بالا است و دیگری پایین ، یکی اعلا علیین است و دیگری اسفل سافلین .
« ان کتاب الابرار لفی علیین »[1] .
« ان کتاب الفجار لفی سجین »[2] .
چگونه ممکن است کسی به سوی مقصدی حرکت نکند و یا به سوی مقصدی ضد آن‌ مقصد حرکت کند و آنگاه به آن مقصد برسد ؟ ! حرکت به سوی علیین ، فرع‌ آهنگ و اراده رسیدن به آن است ، و آهنگ و اراده ، فرع معرفت و اعتقاد از یک طرف ، و تمکین و تسلیم از طرف دیگر است . از آنکه به چنین‌ مقصدی اعتقاد ندارد یا تمکین و تسلیم ندارد و بالاخره رغبتی به آن ندارد و به انگیزه رسیدن به آنجا کوچک‌ترین گامی برنمی‌دارد چگونه می‌توان توقع‌ داشت که سر از آنجا در بیاورد ؟ بی شک هر راهی به مقصد خودش منتهی‌ می‌گردد ، تا مقصد خدا نباشد به خدا منتهی نمی‌گردد .
قرآن کریم می‌فرماید : « من کان یرید العاجلة عجلنا له فیها ما نشاء لمن نرید ثم جعلنا له‌ جهنم یصلیها مذموما مدحورا 0 و من اراد الاخرش و سعی لها سعیها و هو مؤمن‌ فاولئک کان سعیهم مشکورا »[3] .
" هر کس ( فقط ) طالب دنیای نقد باشد ، آن مقدار که بخواهیم به آنان‌ که بخواهیم می‌دهیم ، سپس برای وی جهنم را قرار داده‌ایم که نکوهیده و رانده شده وارد آن می‌گردد . و هر کس خواهان آخرت باشد و کوشش شایسته‌ آن را انجام دهد ، پس کوشش آنان مورد قدردانی قرار خواهد گرفت " .
یعنی اگر کسی سطح فکرش از دنیا بالاتر نباشد و هدفی عالی تر از دنیا نداشته باشد ، محال است که به هدف عالی اخروی نائل گردد ، ولی لطف و کرم ما و خدایی ما ایجاب می‌کند که از همان هدف دنیایی که خواهان آن‌ است به او بهره‌ای بدهیم .


[1] مطففین / . 18 [2] مطففین / [7] [3] اسراء / 18 - . 19

نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 281
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست