نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 280
ملکوتیشان در آخرت ظاهر میشوند . اساسا آخرت وجهه ملکوتی دنیاست .
شرط اینکه یک عمل ، وجهه ملکوتی خوب و " علیینی " پیدا کند این
است که با توجه به خدا و برای صعود به ملکوت خدا انجام بگیرد . اگر کسی
معتقد به قیامت نباشد و توجه به خدا نداشته باشد ، عمل او وجهه ملکوتی
نخواهد داشت و به تعبیر دیگر صعود به علیین نخواهد کرد . وجهه ملکوتی
عمل وجهه بالاست و وجهه ملکی آن وجهه پایین است . تا عملی از راه نیت و
از راه عقیده و ایمان ، نورانیت و صفا پیدا نکند ، به ملکوت علیا
نمیرسد ، عملی به ملکوت علیا میرسد که روح داشته باشد . روح عمل همان
بهره اخروی و ملکوتی آن است .
قرآن کریم چه زیبا میفرماید :
« الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه »[1] .
" بسوی او سخن پاک بالا میرود و کردار شایسته بالا میبردش " .
این آیه به دو گونه قابل تفسیر است و هر دو گونه در کتب تفسیر ذکر
شده است : یکی اینکه سخن پاک و اعتقاد پاک را کردار شایسته بالا میبرد
، دیگر اینکه سخن پاک و اعتقاد پاک ، کردار شایسته را بالا میبرد و
ملکوتی میسازد . دو تفسیر - که هر دو صحیح است و مانعی ندارد که هر دو
مقصود باشد - مجموعا این اصل را بیان میکنند که ایمان در مقبولیت عمل و
بالا رفتن عمل بسوی بالا تأثیر دارد و عمل ، در سیراب شدن ایمان و بالا
رفتن درجه ایمان . این اصل در معارف اسلامی اصل مسلمی است . استشهاد ما
به این آیه بنابر تفسیر دوم است گو اینکه - همچنانکه اشاره کردیم - از
نظر ما مانعی ندارد که آیه کریمه در آن واحد ناظر به هر دو معنی باشد .
به هر حال اشتباه است اگر بپنداریم اعمال کسانی که ایمان به خدا و
قیامت ندارند ، به سوی خدا صعود مینماید و وجهه " علیینی " پیدا میکند
.
اگر به ما بگویند که فلانکس از جاده شمال تهران خارج شد و در جهت شمال
چند روز به سفر خود ادامه داد هرگز توقع نداریم که چنین کسی به قم و
اصفهان و شیراز برسد ، اگر کسی چنین احتمالی بدهد به او میخندیم و
میگوییم اگر او میخواست به قم و اصفهان و شیراز برود باید از جاده جنوب
تهران خارج شود و ادامه دهد .
محال است که کسی به سوی ترکستان برود و به کعبه برسد . [1] فاطر / . 10
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 280