نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 209
" بگو : مرگی که از آن میگریزید بزودی با شما ملاقات خواهد داشت ،
آنگاه به سوی دانای پنهان و آشکار ، برگردانیده میشوید ، پس شما را به
کردارهایتان آگاه میسازد " .
مجازات آخرت ، تجسم یافتن عمل است . نعیم و عذاب آنجا همین اعمال
نیک و بد است که وقتی پرده کنار رود تجسم و تمثل پیدا میکند ، تلاوت
قرآن صورتی زیبا میشود و در کنار انسان قرار میگیرد ، غیبت و رنجانیدن
مردم به صورت خورش سگان جهنم در میآید .
به عبارت دیگر اعمال ما صورتی ملکی دارد که فانی و موقت است و آن
همان است که در این جهان به صورت سخن یا عملی دیگر ظاهر میشود ، و
صورتی و وجههای ملکوتی دارد که پس از صدور از ما هرگز فانی نمیشود و از
توابع و لوازم و فرزندان جدا ناشدنی ماست . اعمال ما از وجه ملکوتی و
چهره غیبی باقی است و روزی ما به آن اعمال خواهیم رسید و آنها را با
همان وجهه و چهره مشاهده خواهیم کرد ، اگر زیبا و لذتبخش است نعیم ما
خواهد بود و اگر زشت و کریه است آتش و جحیم ما خواهد بود .
در حدیث است که زنی برای مسألهای به حضور رسول اکرم ( صلی الله علیه
و آله و سلم ) مشرف شد ، وی کوتاه قد بود ، پس از رفتنش عایشه کوتاه
قدی وی را با دست خویش تقلید کرد ، رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله و
سلم ) به وی فرمودند : خلال کن . عایشه گفت : مگر چیزی خوردم یا رسول
الله ؟ ! حضرت فرمود : خلال کن . عایشه خلال کرد و پاره گوشتی از دهانش
افتاد [1] .
در حقیقت حضرت با تصرف ملکوتی ، واقعیت ملکوتی و اخروی غیبت را در
همین جهان به عایشه ارائه دادند .
قرآن کریم درباره غیبت میفرماید :
²و لا یغتب بعضکم بعضا ، ا یحب احدکم ان یأکل لحم اخیه میتا فکرهتموه
[2] .
" مسلمانان از یکدیگر غیبت نکنند ، آیا کسی دوست میدارد که گوشت
برادر خویش را در وقتی که مرده است بخورد ؟ نه ، از این کار تنفر دارید
" . [1] بحار ، چاپ کمپانی ، جلد 15 ، جزء 4 ، ص . 188
[2] حجرات / . 12
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 209