responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 208
رسید ، در بسته بندی‌های پستی ای که فرستاده است همان چیزهایی است که‌ خودش تهیه کرده است ، ممکن نیست که نوعی کالا پیش فرستد ، و هنگام‌ بازگشت به وطن به نوعی دیگر دست یابد .
در این آیه کریمه ، دو بار کلمه " « اتقوا الله »" آمده است و بین‌ آنها فقط یک جمله کوتاه وجود دارد : " « و لتنظر نفس ما قدمت لغد " . شاید در قرآن کریم ، مشابهی نداشته باشد که با این فاصله کوتاه دو بار امر به تقوا شده باشد .
باز هم قرآن کریم می‌فرماید : « اذا الشمس کورت 0 و اذا النجوم انکدرت 0 و اذا الجبال سیرت 0 و اذا العشار عطلت 0 و اذا الوحوش حشرت 0 و اذا البحار سجرت 0 و اذا النفوس زوجت 0 و اذا الموؤدش سئلت 0 بای ذنب قتلت 0 و اذا الصحف‌ نشرت 0 و اذا السماء کشطت 0 و اذا الجحیم سعرت 0 واذا الجنة ازلفت 0 علمت نفس ما احضرت »[1] .
" آن زمان که خورشید از درخشش بیفتد ، ستارگان بیفروغ شوند ، کوهها سیر داده شوند ، شتران آبستن به حال خود رها گردند ، حیوانات وحشی جمع‌ شوند ، دریاها مشتعل شوند ، جانها جفت گردند ، درباره دخترانی که زنده‌ بگور شده‌اند پرسش شود که به موجب چه گناهی کشته شدند ؟ نامه‌ها گشوده‌ شود ، آسمان بر کنده شود ، دوزخ افروخته گردد و بهشت نزدیک آورده شود هر کس خواهد دانست چه آماده و حاضر کرده است " .
یعنی آنچه به آدمی در آن جهان می‌رسد ، اعم از نعیم بهشتی و عذاب دوزخی‌ ، همه ، چیزهایی است که آدمی خودش آماده و حاضر ساخته است ، الا اینکه‌ در این دنیا آنها را نمی‌شناسد و در آخرت آنها را خواهد شناخت ، و این‌ مضمون آیات بسیاری از قرآن کریم است که می‌فرماید روز قیامت خدا به شما خبر می‌دهد که شما چه می‌گردید ، یعنی شما اکنون خبر ندارید که چه کار می‌کنید ، روز رستاخیز از کار خویش با خبر می‌شوید و کردار خود را خواهید شناخت .
« قل ان الموت الذی تفرون منه فانه ملاقیکم ثم تردون الی عالم الغیب و الشهادش فینبئکم بما کنتم تعملون »[2] .


[1] تکویر / 1 - . 14 [2] جمعه / [8]

نام کتاب : عدل الهی نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 208
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست